BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Két súlypont lesz a MÁV-nál

Jövőre megindul a MÁV csoport mintegy 60 leányvállalatának összevonása. A cégek egyik része a MÁV-on belül önállósuló pályavasúti üzletág, a másik a MÁV-Start személyszállító leányvállalat ernyője alá kerül. A vállalati portfólió ésszerűsítésére, a profiltisztításra és általában is a rugalmas szervezet kialakítására a 2010–12-es stratégiai tervek keretében kerül sor. E terveknek három további fontos eleme van Andrási Miklós, a zrt. elnök-vezérigazgatójának tegnapi tájékoztatása szerint. Emelni kell a szolgáltatás színvonalát – többek között folytatódnak az állomásfelújítások –, átcsoportosításokkal és leépítésekkel tovább kell közelíteni az optimális vállalatmérethez, végül gondoskodni kell a tevékenység finanszírozásáról is.

A felsoroltakat részben megalapozzák az idén végrehajtott intézkedések. Ezeket már egy olyan új igazgatóság vezényelte le, amelybe bevonták a két fő üzletág vezetőjét is. A szervezeti átalakítások során az Északi Járműjavító beolvadt a MÁV-Gépészetbe, bő 1700 fővel karcsúbb lett a csoport, és december 13-tól szünetel a szolgáltatás 24 rosszul kihasznált vonalon is.

Példákkal támasztotta alá Andrási Miklós az idén a szolgáltatás színvonalában elért eredményeket. Idesorolta a FLIRT motorvonatok beérkezését, a mozdonytendert, amelyen a Bombardier által gyártott Traxx lett a befutó, az IC-flotta korszerűsítését, az uniós korridorok fejlesztését, az utastájékoztatás javítását és az elővárosi P+R rendszer kialakítását 13 állomáson. Hatékonyabbá vált az idén és további többmilliárdos megtakarítást ígér a MÁV csoport működése is. Az árlejtéses technika révén például 20-30 százalékkal olcsóbbá váltak az új beszerzések. Viszont elégedetlen az elnök-vezérigazgató a méretoptimalizálás eredményeivel, magyarul: a válság miatt csoportszinten csak másfél milliárd forint folyt be ingatlanértékesítésből.

Mindezek révén a MÁV 2009-re –28,9 milliárd forintos üzleti és –43-44 milliárdos mérleg szerinti eredményt vár Átal László általános vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint. A társaság legnagyobb leányvállalatainak üzleti eredményei szerény pluszban lesznek, de ezek miatt a csoportszintű, konszolidált eredmény nem tér majd el lényegesen az anyacégétől.

A MÁV-Start vezérigazgatója kedvezőnek ítélte, hogy az idén, a válság idején csak 1-1,5 százalékkal esett a hazai személyszállítás. Kozák Tamás jövőre a járatszüneteltetések dacára is utasszám-növekedésre számít az új menetrendben foglalt változásoknak köszönhetően. Az idén a Startnál szélesedtek az utasjogok, járműbeszerzések és fejlesztések történtek, és már interneten is lehet vonatjegyet venni. Jövőre, a finanszírozási lehetőségek függvényében, szó lehet 50, harmadik generációs IC-kocsi felújításáról is. BHL

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek