Jövőre megindul a MÁV csoport mintegy 60 leányvállalatának összevonása. A cégek egyik része a MÁV-on belül önállósuló pályavasúti üzletág, a másik a MÁV-Start személyszállító leányvállalat ernyője alá kerül. A vállalati portfólió ésszerűsítésére, a profiltisztításra és általában is a rugalmas szervezet kialakítására a 2010–12-es stratégiai tervek keretében kerül sor. E terveknek három további fontos eleme van Andrási Miklós, a zrt. elnök-vezérigazgatójának tegnapi tájékoztatása szerint. Emelni kell a szolgáltatás színvonalát – többek között folytatódnak az állomásfelújítások –, átcsoportosításokkal és leépítésekkel tovább kell közelíteni az optimális vállalatmérethez, végül gondoskodni kell a tevékenység finanszírozásáról is.
A felsoroltakat részben megalapozzák az idén végrehajtott intézkedések. Ezeket már egy olyan új igazgatóság vezényelte le, amelybe bevonták a két fő üzletág vezetőjét is. A szervezeti átalakítások során az Északi Járműjavító beolvadt a MÁV-Gépészetbe, bő 1700 fővel karcsúbb lett a csoport, és december 13-tól szünetel a szolgáltatás 24 rosszul kihasznált vonalon is.
Példákkal támasztotta alá Andrási Miklós az idén a szolgáltatás színvonalában elért eredményeket. Idesorolta a FLIRT motorvonatok beérkezését, a mozdonytendert, amelyen a Bombardier által gyártott Traxx lett a befutó, az IC-flotta korszerűsítését, az uniós korridorok fejlesztését, az utastájékoztatás javítását és az elővárosi P+R rendszer kialakítását 13 állomáson. Hatékonyabbá vált az idén és további többmilliárdos megtakarítást ígér a MÁV csoport működése is. Az árlejtéses technika révén például 20-30 százalékkal olcsóbbá váltak az új beszerzések. Viszont elégedetlen az elnök-vezérigazgató a méretoptimalizálás eredményeivel, magyarul: a válság miatt csoportszinten csak másfél milliárd forint folyt be ingatlanértékesítésből.
Mindezek révén a MÁV 2009-re –28,9 milliárd forintos üzleti és –43-44 milliárdos mérleg szerinti eredményt vár Átal László általános vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint. A társaság legnagyobb leányvállalatainak üzleti eredményei szerény pluszban lesznek, de ezek miatt a csoportszintű, konszolidált eredmény nem tér majd el lényegesen az anyacégétől.
A MÁV-Start vezérigazgatója kedvezőnek ítélte, hogy az idén, a válság idején csak 1-1,5 százalékkal esett a hazai személyszállítás. Kozák Tamás jövőre a járatszüneteltetések dacára is utasszám-növekedésre számít az új menetrendben foglalt változásoknak köszönhetően. Az idén a Startnál szélesedtek az utasjogok, járműbeszerzések és fejlesztések történtek, és már interneten is lehet vonatjegyet venni. Jövőre, a finanszírozási lehetőségek függvényében, szó lehet 50, harmadik generációs IC-kocsi felújításáról is. BHL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.