A válság legnagyobb vesztesei között vannak az európai légitársaságok, és bár a cégek viszonylag gyorsan reagáltak az utasszám és az áruszállítás zsugorodására, már látszik, hogy ez nem lesz elég, így 2010-ben újabb járatszám-, létszám- és flottacsökkentések várhatók – derül ki a Calyon Bank elemzéséből.
A közlemény szerint miközben több szektorban is fellendülés mutatkozik, a légi közlekedés még nem érzi a válság végét: az utasforgalom Európában január–szeptemberben 5,5, világszinten pedig 5,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának forgalmától. Ennek ellenére a járatcsökkentések és a cégbedőlések miatt az ülőhely-kihasználtság 2,3 százalékponttal, 77,1 százalékra emelkedett, ez jól mutatja, hogy milyen erőfeszítéseket tett az ágazat a talpon maradásért.
A cég adatai alapján 2008 óta 29 légitársaság mondott csődöt, ezeket szerintük újabbak követik. Fellendülés jelenleg csak Ázsiában és a Közel-Keleten tapasztalható. Az idén az új influenza is jelentősen hozzájárult a forgalomcsökkenéshez, ez nehezen számszerűsíthető, de valós fenyegetés marad a következő fél évben is.
Az európai légitársaságok a teherszállítástól várják a fellendülést, ám a friss adatok még nem biztatók. Európában augusztus végéig 18 százalékos volt a teherszállítás visszaesése a múlt év hasonló időszakához képest, de a mélyponton már túl van az ágazat az elemzés szerint: januárban 23, augusztusban pedig már csak 9 százalék volt a zsugorodás az előző év azonos hónapjához viszonyítva. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.