Cégvilág

Mobil, LCD, DVD – Milyen "kütyüket" veszünk karácsonyra?

Az LG Electronics kutatása szerint tavalyhoz képest idén korábban kezdődött a karácsonyi vásárlási láz, de kisebb az ajándékvásárlási kedv. A megkérdezettek 47 százaléka ugyannyit, vagy kevesebbet tervez költeni elektronikai termékekre, átlagban 106 ezer forintot.

Nőtt azoknak a száma, akik áruhitelből, vagy személyi kölcsönből kívánják fedezni a vásárlás összegét. A kategória kedvencei 2009-ben is várhatóan a mobiltelefonok, az LCD és plazma TV-k, illetve a kisebb elektronikai cikkek, számítástechnikai kiegészítők.

A novemberben készült felmérés során az LG tanácsadói 195 vásárlót kérdeztek meg kérdőív segítségével az ország egyes hipermarketeiben és elektronikai szaküzleteiben. Eszerint a tavalyi évhez képest idén valamivel hamarabb kezdték megvásárolni a karácsonyi ajándékokat, 5-ből 2 vásárló már november közepén elindult az ajándékbeszerző körútra, azonban további 40 százalék csak december elején-közepén tervezi elkezdeni. Csak 6 százalékuk hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, főként a 20-39 éves férfi korosztály, míg tavaly ez az arány 10 százalék volt.

A felmérésből kitűnik, hogy a kedvezőtlen gazdasági helyzet hatására idén kisebb a vásárlási kedv, hiszen a válaszadók átlagosan 106 ezer forintot terveznek költeni a karácsonyi időszakban elektronikus termékekre, a tavalyi 127 ezer forinthoz képest.

Arra a kérdésre, hogy „Mennyit tervez költeni elektronikai termékekre?” a legtöbben (22,6 százalék) a 25 és 50 ezer forint közötti összeget határozták meg, ez a kategória a tavalyi évben is az egyik legmagasabb volt. 25 ezer forintnál kevesebbért a megkérdezettek 19 százaléka tervez vásárolni idén.

Az elmúlt évben 20 százalék mondta azt, hogy 50 és 100 ezer forint között költ majd, míg 2009-ben csupán 12,8 százalék szán ennyit elektronikai termékekre. A 100 és 150 ezer forintos kategóriát választók aránya idén csupán 5,1 százalék. Érdekes eredmény, hogy a már magasnak számító 150 és 300 ezer forint közötti értékben várhatóan a válaszadók 15,4 százaléka költ majd, de tavaly ezt az értéket csak 11,1 százalék célozta meg.

Az idei év slágere újra a mobiltelefon lesz (24,1 százalék), ezt követik várhatóan a LCD és plazma TV-k (18,5 százalék), valamint a számítástechnikai kiegészítők – pendrive, memóriakártya (17,4 százalék). A sorban csak ezután következnek a háztartási kisgépek (kávéfőző, vasaló, porszívó, kézi mixer), DVD lejátszók, digitális fényképezőgépek, mp3 és mp4 lejátszók. Az elmúlt évhez viszonyítva TV-t hasonló arányban terveznek vásárolni a megkérdezettek (2008: 18,7 százalék), mobiltelefont pedig idén többen fognak ajándékozni (2008: 19,4 százalék).

mobiltelefon DVD pendrive LG lcd karácsony plazma
Kapcsolódó cikkek