Cégvilág

Erősödő keleti verseny

A járműalkatrész-iparban dolgozó cégek súlypontváltásra kényszerülnek

Európa nyugati feléből a keletibe, és egyre inkább Ázsiába áramlik a járműalkatrész-gyártás. A hazánkban mintegy 65 ezer embernek munkát ágazat jelenét a megrendelések 30-40 százalékos esése, jövőjét pedig a folyamatosan erősödő indiai és kínai konkurenciával való küzdelem határozza meg.

Miután árban – olcsóságban – nem tudunk versenyezni az ázsiai gyárakkal, és egyre inkább látni kell, hogy a betanított munkát nem ide hozzák a multinacionális vállalatok, csupán a komoly szakértelmet igénylő alkatrészek gyártásával lehetünk versenyképesek. Ehhez azonban nincs elegendő megfelelően képzett munkavállaló.

A Daimler döntése, hogy Kecskeméten Mercedes-gyárat épít, egyrészt örömet szerzett a reménybeli alkatrész-beszállítóknak, másrészt aggodalmat is okoz a környékbeli vállalatoknak. Attól tartanak, rövidesen beindul a képzett munkaerő elszívása. Kecskemét környékén ugyanis nincs elegendő szakember.

Ágazati vélemény szerint a foglalkoztatottsági szint megtartása érdekében olyan szabályozás kellene, hogy egy fejlesztési alapba kerüljön a járműipari vállalatok adójának bizonyos része. A piacképes termékeket ugyanis folyamatosan fejleszteni kell, és ezt az autógyárak, valamint a nagy alkatrészgyártó konszernek el is várják beszállítóiktól.

További részletek a holnapi Világgazdaságban!

alkatrész-gyártás vállalatok gépjárműipar autóalkatrészek
Kapcsolódó cikkek