BUX 43,265.78
-0.91%
BUMIX 3,798.31
-0.27%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,146
-2.27%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+8.04%
-0.86%
0.00%
ZWACK 17,400
-0.57%
0.00%
ANY 1,550
-0.96%
RABA 1,130
+0.89%
0.00%
-0.62%
0.00%
-3.29%
-0.66%
0.00%
+0.13%
0.00%
-0.86%
OTT1 149.2
0.00%
-2.25%
MOL 2,892
+0.21%
-0.26%
ALTEO 2,950
0.00%
0.00%
0.00%
+1.79%
+1.84%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+1.27%
+0.74%
0.00%
-0.76%
NUTEX 11.25
+2.27%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Ingyenes utazás: büntetés lesz, ha nincs regisztrációs jegy

A regisztrációs jegy bevezetése a közlekedési szokások felmérését szolgálja az ingyenes utazásra jogosultak körében – mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos a hétfői sajtótájékoztatóján.

Mint ismert, a szolgáltatóknak 2010. február 1-jétől legkésőbb február 28-ig válik lehetővé a regisztrációs jegy fokozatos bevezetése. A vasútra és a Volán-buszokra 2010. március 1-je után már csak regisztrációs jeggyel szállhatnak fel az ingyenes utazásra jogosultak, 2010. július elseje után pedig 500 forint pótdíjjal szankcionálják ennek hiányát.

A regisztrációs jegy bevezetése (eszközbeszerzések, informatikai rendszer átállítása) összesen mintegy 30 millió forintba kerül a szolgáltatóknak. A működtetéssel járó kiadás legnagyobb tétele a jegyek előállításának ára. Mértéke ezért leginkább a regisztrációs jegyet váltók számának függvénye. Az előzetesen becsült teljes üzemeltetési költség éves szinten hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forint lehet.

A közlekedési társaságok a szociálpolitikai kedvezménnyel utazók után ún. fogyasztói árkiegészítést kapnak. A díjmentesen utazók pontos száma jelenleg nem ismert, ezért a jelenlegi jogszabályok alapján a közlekedési vállalatok normatív alapon igényelhetik az államtól az „ingyenes” utazások okozta bevételkiesést. A regisztrációs jegy bevezetését követően ez pontosan, teljesítményarányosan kimutatható lesz.

„Regisztrációs bérlet” azonban nem lesz, a jegyet minden utazáshoz meg kell váltani –menettérti utazásnál külön az odaútra és külön a visszaútra.
Az idei büdzsében egyébként összesen mintegy 66-70 milliárd forintot áldoznak az adófizetők fogyasztói árkiegészítésre a helyközi közösségi közlekedésben. Az előző évhez hasonlóan csak az ingyenes utazások után 2010-ben is több mint tízmilliárd forintot igényelhetnek a szolgáltatók. Ez a költségvetési tétel fedezi tehát a díjmentesen utazók közlekedését.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek