Cégvilág

Ingyenes utazás: büntetés lesz, ha nincs regisztrációs jegy

A regisztrációs jegy bevezetése a közlekedési szokások felmérését szolgálja az ingyenes utazásra jogosultak körében – mondta Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos a hétfői sajtótájékoztatóján.

Mint ismert, a szolgáltatóknak 2010. február 1-jétől legkésőbb február 28-ig válik lehetővé a regisztrációs jegy fokozatos bevezetése. A vasútra és a Volán-buszokra 2010. március 1-je után már csak regisztrációs jeggyel szállhatnak fel az ingyenes utazásra jogosultak, 2010. július elseje után pedig 500 forint pótdíjjal szankcionálják ennek hiányát.

A regisztrációs jegy bevezetése (eszközbeszerzések, informatikai rendszer átállítása) összesen mintegy 30 millió forintba kerül a szolgáltatóknak. A működtetéssel járó kiadás legnagyobb tétele a jegyek előállításának ára. Mértéke ezért leginkább a regisztrációs jegyet váltók számának függvénye. Az előzetesen becsült teljes üzemeltetési költség éves szinten hozzávetőleg másfél-kétmilliárd forint lehet.

A közlekedési társaságok a szociálpolitikai kedvezménnyel utazók után ún. fogyasztói árkiegészítést kapnak. A díjmentesen utazók pontos száma jelenleg nem ismert, ezért a jelenlegi jogszabályok alapján a közlekedési vállalatok normatív alapon igényelhetik az államtól az „ingyenes” utazások okozta bevételkiesést. A regisztrációs jegy bevezetését követően ez pontosan, teljesítményarányosan kimutatható lesz.

„Regisztrációs bérlet” azonban nem lesz, a jegyet minden utazáshoz meg kell váltani –menettérti utazásnál külön az odaútra és külön a visszaútra.
Az idei büdzsében egyébként összesen mintegy 66-70 milliárd forintot áldoznak az adófizetők fogyasztói árkiegészítésre a helyközi közösségi közlekedésben. Az előző évhez hasonlóan csak az ingyenes utazások után 2010-ben is több mint tízmilliárd forintot igényelhetnek a szolgáltatók. Ez a költségvetési tétel fedezi tehát a díjmentesen utazók közlekedését.

közlekedés regisztrációs jegy utazás
Kapcsolódó cikkek