Cégvilág

Kisebb önrészt kérnének a gépjármű-kereskedők

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöksége a hitelintézetekről a használtautók kereskedelmét jelentősen befolyásoló hiteltermékek szabályozásának szigorításának alapvető céljaival egyetért, de annak a márciustól életbe lépő egyes részeivel nem.

A szervezet szerint a mostani, a hitelfelvételt érintő szigorítás jelentősen elkésett és annak szigora túlzó, nem a kialakult válsághelyzet megoldását kínálja, hanem mélyíti az ágazatban tapasztalható recessziót.

A gépkocsi fedezetre kínált deviza alapú hiteltermékek piaca 2004 és 2008 között a felügyeleti szervek passzivitása mellett futott fel olyan mértékre, hogy a válság beköszöntével és a forint drasztikus gyengülésével a lakossági devizahitelek nagyságrendje már rendszerszintű kockázatokat jelentett.

Az MGOE üdvözli azt a törekvést, hogy a szabályozás segítse a forint hitelek térnyerését, a deviza alapúval szemben, de szerintük ezt a folyamatot jelentősen akadályozza a magas kamatszint.  Így könnyen lehet, hogy a szigorítás a és akár így az autók értékesítési volumenének további csökkenését eredményezi. Tekintettel a 2009- es év negatív rekordjára (amely 60 százalékos visszaesést hozott az új autók és 30 százalék nagyságrendűt a használt piacon) ez további értékesítési helyek bezárásával és munkahelyek, megszűnésével járna.  Az elmúlt esztendőben kereskedések százai mentek tönkre és több ezer munkahely szűnt meg, ezért elkerülhetetlen ennek a folyamatnak a megállítása.

A szervezet aggályosnak tartja a forint hitel felvételéhez kikötött minimum 25 százalékos önrész mértékét. Úgy gondolják, hogy a nyugat-európai példákat is alapul véve és a múlt évben helyesen, nálunk is bevezetett a 20 százalékos minimálisan előírt önrész mértéke kellő mértékben gátat szab a felelőtlen hitelezési gyakorlatnak, így ezen előírás további szigorítása szintén csak az ágazatban érezhető további súlyosbodását eredményezi. A piaci versenyhelyzet fenntartása miatt a deviza alapú hiteleknél az önerő mértékét a forintalapú hitelekhez képest 5-10 százalék magasabb szinten lehetne megvalósítani.

autóvásárlás önrész MGOE Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete hitel kereskedő kamat
Kapcsolódó cikkek