Szenved a járműalaktrész-gyártás – A Mercedes sem segít?
A termelés azonban – az elmúlt év végéig – nemigen élénkült, így az alkatrész-beszállítók sem kaptak megrendelést. A világválságig Magyarországra mint megbízható bérmunkapartnerre gondoltak a világcégek, valamint olyan országra, ahol viszonylag olcsón gyártanak jó minőségű termékeket.
Így korábban nem volt ritka, hogy egy-egy vállalat idehozta gazdaságtalan nyugat-európai termelését, azonban a Tolna megyei Jako Fémárugyár Kft. esete jól példázza, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a magyar vállalkozásoknak.
Két éve, a 400 millió forintos beruházás eredményeként elkészült 2000 négyzetméteres üzemcsarnokban 14 munkással kezdték a személyautók belterébe való világítótestek és a hozzájuk való kábelkötegek összeszerelését. A beruházást azért hajtották végre, mert arra számítottak, hogy partnerük Németországból idetelepíti egy termék gyártását. A német szakszervezet azonban elérte, hogy az áttelepítést egy évvel halasszák el, ám közbejött a világválság. A Jako pedig ott maradt a kihasználatlan kapacitással.
A ma hatvan dolgozóval kevesebb, mindössze 240 fős társaságot külön sújtja, hogy az európai haszonjárműgyártás még a személyautó-gyártásnál is nagyobbat esett, így a Knorr-Bremse németországi és kecskeméti gyárainak tehergépkocsikhoz való ABS-alkatrészeket készítő cég ez irányú teljesítménye 70 százalékkal zuhant. Pedig a vállalat nem dolgozik rosszul, olyannyira nem, hogy eredményesen átesett a Daimler AG auditálásán, így számításba veszik mint az épülőben lévő kecskeméti Mercedes-gyár egyik lehetséges beszállítóját.
A Mercedes megjelenése ugyanakkor aggodalmat is okoz a környékbeli vállalatoknak. Kecskemét környékén ugyanis nincs és a tervek szerint több mint 2000 fős Mercedes-gyár termelésének 2012-es felfuttatása idején sem lesz elegendő szakember.