Cégvilág

A sztrádák felújítására az idén 4,4 milliárdot költenek

Idén március végén kezdődnek meg az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. autópálya-felújítási programjának 2010-re tervezett munkálatai. A társaság a tavalyi évhez viszonyítva mintegy 1,1 milliárddal többet, várhatóan nettó 4,4 milliárd forintot fordít a kezelésébe tartozó gyorsforgalmi úthálózat fenntartására.

Ebből a tervek szerint 2,8 milliárd jut az utak felújítására, 400 millió a forgalomtechnikai berendezések és az egyéb úttartozékok kihelyezésére és felújítására, 700 millió a hídfelújításokra valamint 500 millió forint az egyéb fenntartási tevékenységekre (például a vízelvezető rendszerek karbantartására, hézagkezelésre, az elektronikai rendszerek rekonstrukciójára). Összehasonlításképpen a társaság 2006-ban kilenc, 2007-ben 5,6, míg 2008-ban nettó 6,7 milliárd forintot fordított rekonstrukciós munkálatokra. A felújítások költségtervéhez a társaság és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ közötti fenntartási és üzemeltetési szerződés szolgál alapul.

Az ÁAK Zrt. 2010-es felújítási programja az elmúlt időszakban megszokott gyakorlattól eltérően korábban, már március végén elindul. Ennek első és egyben legjelentősebb felvonása március 29-én veszi kezdetét az M3-as autópálya bal, Budapest felé vezető oldalán (a 114-129 és a 132-145 kilométer között), ahol félpályás terelés mellett végeznek burkolat-felújítást a kivitelezők. A május első feléig tartó munkálatok idején az érintett szakaszon lévő csomópontokat (Mezőkövesdi és Mezőnagymihályi) valamint a Geleji (komplex) pihenőhelyet is ideiglenesen lezárják. A beruházás érdekessége, hogy a burkolat cseréjét és újjáépítését az úgynevezett meleg remix technológia alkalmazásával végzik el a haladó sávban. Ennek során a meglévő aszfalt rétegeket felmarják, majd annak anyagát a helyszínen, egy speciális géplánc segítségével, új aszfaltkeverék hozzáadásával kötőrétegként építik vissza a pálya szerkezetébe. Az így létrehozott remixált kötőrétegre teljes pályaszélességben új kopóréteg épül. Ez a technológia nem csupán költség- és anyagtakarékos megoldásnak számít, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentőséggel bír. A felújítási munka összértéke mintegy nettó 1,2 milliárd forint, a közbeszerzési eljáráson nyertes kivitelező a Co-In-Ro Konzorcium.

A korábbi évekhez hasonlóan – a fenntartási program szerves részeként – idén is folytatódik az ÁAK Zrt. hídfelújítási programja. Ennek keretében 2010-ben hét hídon terveznek kisebb-nagyobb beavatkozásokat végrehajtani. Ebből számos alkalommal csak kisebb volumenű (például korrózióvédelem), de a hidak élettartama szempontjából mégis igen fontos javítást kell elvégezni. Komoly feladatnak számítanak viszont a szigetelés- és burkolatcserére szoruló hidak felújítási munkái csakúgy, mint a forgalombiztonsági szempontból fontos pillérvédő-szegély és korlátépítési munkák. A hídépítési beavatkozások tervezésekor a szakemberek arra törekszenek, hogy azokat a burkolat-felújításokkal egy időben, azonos terelésben végezzék el a kivitelezők, és az egyéb hídfelújítások esetén se kelljen sávcsökkentéssel járó forgalomterelésre számítaniuk az autósoknak.

A tervek elkészítésekor az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elsődleges szempont volt, hogy a beruházások a forgalom lehető legkisebb zavarása mellett és a legrövidebb időn belül valósuljanak meg. A munkálatok lebonyolításának időpontjait a tervkészítők a Forma-1 Magyar Nagydíjához igazítva állapították meg, így a verseny idején nem lesz olyan építkezés, amely a hazai gyorsforgalmi úthálózaton jelentős forgalomkorlátozással járna.

felújítás ÁAK autópálya sztráda
Kapcsolódó cikkek