Cégvilág

Tavaly 16 százalékkal esett a hazai televíziós reklámpiac

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) 44 magyar nyelvű csatorna adatai alapján idén is ismertette a piac elmúlt évi alakulását. A hirdetők közel 60 milliárd forintot költöttek a televíziókban, ami 16 százalékos csökkenésnek felel meg az előző évhez képest.

Az elektronikus média legnagyobb képviselőit tömörítő MEME 2005 óta publikálja az éves elektronikus reklámbevételeket a tagok által nyújtott hiteles adatok alapján. A műsorszolgáltatók eredményeit idén is az Ernst & Young gyűjtötte és összesítette. Az adatokat Málnay B. Levente a MEME elnöke, és Németh Valentin, az Ernst & Young senior tanácsadója ismertette sajtótájékoztatón.

A Műsorszolgáltatók Egyesülete a tagok megbízása alapján közzé teszi a 2009. évi televíziós reklámtortát, vagyis az elektronikus médiumok reklámból befolyt, tényleges, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgy nevezett “net-net” árbevételét. A televíziók 2006 előtt tényleges bevételi adatot hivatalosan nem közöltek, így csupán becslések láttak napvilágot. Publikáltak bruttó bevételt (TNS Media Intelligence, korábbi nevén Mediagnózis), továbbá becsléseket (MRSZ), de a tényleges bevételeket bemutató, a műsorszolgáltatók által közzétett, árbevétel adat egészen 2006-ig nem látott napvilágot.

Az elektronikus reklámtorta meghatározásánál a Műsorszolgáltatók Egyesületének tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett bevételeket vették figyelembe, így a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a „merchandise eszközök” (saját márkás árucikkek). A reklámtorta csak a tényleges pénzmozgást igénylő bevételeket tartalmazza, vagyis a barter-tranzakciókat nem.

Az Ernst & Young összesítése alapján 2009-ben a „net-net” televíziós reklámpiac összárbevétele 59 954 millió forint volt. A televíziós reklámpiac esetében a számított bevételek 16 százalékos csökkentést mutattak 2008-hoz képest.

A televíziók esetében további bontásban is közzétették az adatokat: szpot és szponzorációs jellegű bevételekre elkülönítetten, valamint földi sugárzású országos és egyéb televíziók csoportjára bontva:
• Országos, földi sugárzású televíziók reklámbevétele 2009-ben: 48 105 millió forint        
• Egyéb televíziók reklámbevétele 2009-ben: 11 849 millió forint
• 2009-ben a televíziók reklám szpotokból származó összbevétele: 57 452 millió forint
• A nem-szpot jellegű (szponzorációs) bevételek 2 502 millió forint

A tematikus televíziók 10,4 százalékos bővülést könyvelhettek el, míg a földi sugárzású adóknál 20,85 százalékos visszaesés figyelhető meg a realizált reklámbevételek kapcsán. Az eredmények hirdetésekor elhangzott: a tematikus televíziók száma elérte azt a kritikus tömeget, ami már érdekessé tette őket a reklámozók számára. A tenatikus adók bővülése nem feltétlenül a bevételek növekedését jelzi, inkább az adatszolgáltatók nagyobb számát tükrözi - derült ki a tájékoztatón.

Tavaly a rádiók nem szolgáltattak reklámbevételi ada tokat a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) a rádiós piacon történt átalakulások miatt. Így a 2009-es összegzés csak a televíziókra terjed ki.

A MEME elnöke, Málnay B. Levente a Világgazdaság kérdésére elmondta: "Az eredmény, amely a nézettség 89,5 százalékát lefedő 44 televízió számait összesíti nem lepte meg a szakmát. A visszaesés nem jelentős, gyakorlatilag a 2005-ös szinthez tértünk vissza. A televíziós reklámpiacot egyértelműen a gazdaság fellendülése állíthatja jobb pályára. Reméljük, hogy a hirdetők felismerik, hogy "televíziót vásárolni" valóban jó és esetleg más büdzséből csoportosítanak át reklámra költhető forintokat.

műsorszolgáltató reklámtorta Ernst & Young Málnay B. Levente reklám meme reklámköltés
Kapcsolódó cikkek