Emlékezetes: az ÖBB áruszállító leányvállalata, a Rail Cargo Austria ellenőrzése alá tartozó Rail Cargo Hungária Zrt. (RCH) már tavaly is komoly árvitában állt a MÁV Zrt. vontatási leányvállalatával, a MÁV-Trakció Zrt.-vel. „Az RCH (a múlt év végéig MÁV Cargo Zrt. volt a neve) már 2009 elején jelezte, jelentősen csökkenti a MÁV-Trakció Zrt.-
től igénybe vett szolgáltatások mennyiségét. Ráadásul elsősorban az alacsony önköltségű szegmensekben – a tranzitban és a nemzetközi fuvarozásban – épít ki saját kapacitást” – reagált érdeklődésünkre Bihari Lajos, a Trakció gazdasági vezérigazgató-helyettese. Ugyanakkor cége már a MÁV Cargo privatizációjának előkészítésekor, 2008-ban közölte, hogy 2009 elejétől emelni kellene a vontatási szolgáltatások díját. Mivel a Cargo ezt nem fogadta el, azzal a megállapodással maradtak érvényben a tarifák 2009. június végéig, hogy a Trakció a második fél évre új ajánlatot ad. Ha ez nem felel meg a megrendelőnek, akkor megversenyezteti a szolgáltatást.
Végül is 11 százalékos emelésben állapodtak meg. Ez már tükrözi azt is, hogy a MÁV-Trakció Zrt.-től megrendelt szolgáltatásokban a korábbi 50-ről 90 százalékra nőtt a fajlagosan nagyobb költséggel teljesíthető megrendelések aránya. (Az emelés a MÁV-Trakció szerint az RCH teljes költségszintjét fajlagosan mindössze egyetlen százalékkal növelte.) Az idén a tavalyi vontatási egységköltségek maradtak érvényben, 2012-re pedig a vontatási társaság azt vállalta a MÁV Cargóval tavaly ősszel aláírt, hároméves megállapodásában, hogy 20-25 százalékkal olcsóbb lesz a versenytársaknál. Az említett szerződés garanciát ad arra is, hogy az RCH 2012-ig még legalább 70 százalékban a magyar vontatási cég szolgáltatásait veszi igénybe.
„A fentiek alapján a Trakció árképzése nem akadályozza, hanem éppen elősegíti a Cargo hosszú távú versenyképességét, hiszen ma is sokkal kedvezőbb árakat kínál hazai és közép-európai partnereinél” – szögezte le lapunknak Bihari Lajos.
A mintegy 930 mozdonnyal dolgozó Trakció tavalyi forgalma – előzetes adatok alapján – bő 90 milliárd forintot tett ki. Legnagyobb megrendelőjétől, a MÁV-leány MÁV-Start Zrt.-től 64 milliárd forintja származott. Ez kevesebb volt az előző évinél, részben azért, mert szűkült a Start rendelésállománya, továbbá, mivel a Start a mozdonyos vontatás helyett több vonalon új, saját motorvonatait vette igénybe. Esett 2009-ben a chartervonatok száma is. „Ezzel együtt a pályahasználati díj után ez volt a második legnagyobb kiadási tétel a személyszállító társaságnál” – mutattak rá érdeklődésünkre a Startnál, de a vontatási díjakra nem panaszkodtak. A személyszállító társaság által fizetett 2009-es tarifa ugyanakkora volt, mint a 2008-as. A Start az idén is az elmúlt évekéhez hasonló vontatási költséggel számol, de az összeget a 2009/2010-es menetrendi megrendelés változásai, az energiaárak és esetleg rendkívüli események is befolyásolhatják.
Körülbelül 9 milliárdnyi megbízást adtak más MÁV-leányok a Trakciónak, vagyis a MÁV csoport együtt 73 milliárdot fizetett.
Az RCH a Trakció második legnagyobb partnere volt. Tavaly 15 milliárdot fizetett a vontatási szolgáltatásokért, emögött a korábbi évekénél 25-30 százalékkal kisebb megrendelés áll. A globális gazdasági válság miatt ugyanis csökkentek az áruszállító társaság saját árufuvarozási megrendelései, közben pedig megkezdte saját vontatási kapacitása kiépítését.
De számos egyéb (hazai és külföldi) üzleti partnere is van a Trakciónak, ezek összesen mintegy 0,3 milliárd forintot fizettek szolgáltatásaiért.
De számos egyéb (hazai és külföldi) üzleti partnere is van a Trakciónak, ezek összesen mintegy 0,3 milliárd forintot fizettek szolgáltatásaiért.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.