A United Airlines (UAL) és a Continental Airlines tegnap bejelentett összeolvadásával a világ légi közlekedésének legnagyobb vállalata jöhet létre. Utaskilométerben számított forgalma alapján az UAL az amerikai piac harmadik, a Continental pedig a negyedik legnagyobb cége, összesített eredményük meghaladja a piacvezető Delta Air Linesét. A Bloomberg adatai szerint a Deltáé a világ teljes légi személyszállítási kapacitásának 6 százaléka, míg a United és a Continental a fúzió nyomán 7 százalék fölött diszponál majd.
A két társaság részvénycsere útján kíván egyesülni – minden Continental-részvényért 1,05 UAL-részvényt adnak. Az ügylet értéke április 30-i árfolyamokon számolva mintegy 3,17 milliárd dollár. A tulajdonosi jogok 55-45 százalékban oszlanak meg az UAL, illetve a Continental Airlines részvényesei között. Az új vállalat a Unitedtól örökli majd a nevét, ahogy a székhelye is a cég chicagói központjában lesz, a logóját és a vezérigazgatóját viszont a Continental adja, az utóbbit az 55 éves Jeff Smisek személyében. Az igazgatótanács elnöke Glenn Tilton, az UAL 62 éves első embere lesz.
„A válság lassan véget ér, a kerozin ára normalizálódik, a két társaság likviditási helyzete is stabil – éppen ideje volt nyélbe ütni ezt a fúziót” – kommentálta az ügylet időzítését Jeff Smisek; ebben burkoltan benne volt az is, hogy az UAL csak most februárban jött ki a csődvédelemből, az egyesülés tehát nem a Continentalnak volt sietős. „A jó ügyletek mindig jókor történnek” – zárta le a célozgatást Glenn Tilton.
Szinergiák
A cégek közlése szerint a fúzió által elérhető költségmegtakarítás, s az ebből származó többletbevétel értéke 2013-ban az 1,2 milliárd dollárt is elérheti. Szakértők elsősorban az üzleti utazóközönség körében számítanak forgalombővülésre, erre a két társaság egymást kiegészítő nemzetközi útvonalhálózata kínál lehetőségeket. Az UAL-nak elsősorban a csendes-óceáni térségben van kiterjedt járatrendszere, míg a Contintal nemzetközi légi viszonylatai inkább Dél-Amerikát és Európát fogják át. Az egyesülés révén az atlanti és a csendes-óceáni térséget átlépő forgalomban számíthatnak új utasokra.
Elemzők szerint az Egyesült Államokból külföldre irányuló légi forgalom eddig is jóval kisebb árversenynek volt kitéve, mint a belföldi, az egyesülés révén a konkurencia nyomása tovább csökkenhet, az árak pedig emelkedhetnek.
Az utasforgalmi adatokból már most is kitetszik: a két amerikai társaságra hazai versenytársaihoz képest extrovertált forgalompolitika jellemző. A Continental 2009-es 12,6 milliárd dollárnyi árbevételének 45 százaléka származott a nemzetközi utasforgalomból, az UAL 2008-as 20 milliárdos forgalmának 37 százaléka. A Continental tavaly az amerikai nemzetközi légiutas-forgalom piacvezetője volt, a rangsorban pedig az UAL követte őt.
A fúzió még a trösztellenes szövetségi hatóság jóváhagyására vár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.