BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriásfúzió a levegőben

A United Airlines (UAL) és a Continental Airlines tegnap bejelentett összeolvadásával a világ légi közlekedésének legnagyobb vállalata jöhet létre. Utaskilométerben számított forgalma alapján az UAL az amerikai piac harmadik, a Continental pedig a negyedik legnagyobb cége, összesített eredményük meghaladja a piacvezető Delta Air Linesét. A Bloomberg adatai szerint a Deltáé a világ teljes légi személyszállítási kapacitásának 6 százaléka, míg a United és a Continental a fúzió nyomán 7 százalék fölött diszponál majd.

A két társaság részvénycsere útján kíván egyesülni – minden Continental-részvényért 1,05 UAL-részvényt adnak. Az ügylet értéke április 30-i árfolyamokon számolva mintegy 3,17 milliárd dollár. A tulajdonosi jogok 55-45 százalékban oszlanak meg az UAL, illetve a Continental Airlines részvényesei között. Az új vállalat a Unitedtól örökli majd a nevét, ahogy a székhelye is a cég chicagói központjában lesz, a logóját és a vezérigazgatóját viszont a Continental adja, az utóbbit az 55 éves Jeff Smisek személyében. Az igazgatótanács elnöke Glenn Tilton, az UAL 62 éves első embere lesz.

„A válság lassan véget ér, a kerozin ára normalizálódik, a két társaság likviditási helyzete is stabil – éppen ideje volt nyélbe ütni ezt a fúziót” – kommentálta az ügylet időzítését Jeff Smisek; ebben burkoltan benne volt az is, hogy az UAL csak most februárban jött ki a csődvédelemből, az egyesülés tehát nem a Continentalnak volt sietős. „A jó ügyletek mindig jókor történnek” – zárta le a célozgatást Glenn Tilton.


Szinergiák

A cégek közlése szerint a fúzió által elérhető költségmegtakarítás, s az ebből származó többletbevétel értéke 2013-ban az 1,2 milliárd dollárt is elérheti. Szakértők elsősorban az üzleti utazóközönség körében számítanak forgalombővülésre, erre a két társaság egymást kiegészítő nemzetközi útvonalhálózata kínál lehetőségeket. Az UAL-nak elsősorban a csendes-óceáni térségben van kiterjedt járatrendszere, míg a Contintal nemzetközi légi viszonylatai inkább Dél-Amerikát és Európát fogják át. Az egyesülés révén az atlanti és a csendes-óceáni térséget átlépő forgalomban számíthatnak új utasokra.

Elemzők szerint az Egyesült Államokból külföldre irányuló légi forgalom eddig is jóval kisebb árversenynek volt kitéve, mint a belföldi, az egyesülés révén a konkurencia nyomása tovább csökkenhet, az árak pedig emelkedhetnek.

Az utasforgalmi adatokból már most is kitetszik: a két amerikai társaságra hazai versenytársaihoz képest extrovertált forgalompolitika jellemző. A Continental 2009-es 12,6 milliárd dollárnyi árbevételének 45 százaléka származott a nemzetközi utasforgalomból, az UAL 2008-as 20 milliárdos forgalmának 37 százaléka. A Continental tavaly az amerikai nemzetközi légiutas-forgalom piacvezetője volt, a rangsorban pedig az UAL követte őt.

A fúzió még a trösztellenes szövetségi hatóság jóváhagyására vár.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.