Cégvilág

A hitelezés és az új technikák pörgethetik a műszaki cikkeket

Míg a kiskereskedelmi forgalom 3,8 százalékkal csökkent, addig ezen belül a műszaki cikkek piacán ennek duplája volt a visszaesés. Iparági szakértők szerint ezen csak a forradalmi technológiák piacra jutása, illetve a hitelpiac újbóli beindulása változtathat.

A Központi Statisztikai Hivatal nemrégiben közzétett adatai szerint 2010 első négy hónapjában 3,8 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom. Az adatok tanúsága szerint ezen belül 7 százalékot meghaladó mértékű volt a visszaesés a bútor, iparcikk és építőanyag kategóriában.

„A műszaki és multimédia cikkek viselkedésére egyébként is jellemző, hogy nagyobb kilengéssel követik a kiskereskedelem alakulását. Ha a vásárlóerő magára talál, akkor az többnyire szórakoztatóelektronikai eszközök megvásárlásában ölt testet, válság idején pedig ezek esnek vissza először.” – kommentálta az adatokat Farkas András, a filmelőhívásra és multimédia cikkek kereskedelmére specializált hálózat, a Photo hall ügyvezetője. Mindazonáltal az év első harmadáról fontos tudni, hogy szezonálisan gyenge időszak, lévén nyáron és karácsonykor gyűjti be döntően bevételeit a műszaki kiskereskedelem.

A műszaki és multimédia cikkek terén fontos a hatása a technológiai mérföldköveknek is. A magyar piacon az okostelefonok, illetve a netbook-ok és egyéb hordozható informatikai készülékek kategóriájában figyelhető meg, hogy az újdonságok felpörgetik a keresletet. Míg a tévék esetében a plazma- illetve LCD technológia körüli lelkesedés az elmúlt években csúcsosodott ki, a videokameráknál és fényképezőgépeknél csak most érkezik a HD forradalma a középkategóriás mezőnyben.

A rossz időjárás miatt a nyári szezonban a turizmus aktivitásához köthető bevételek biztosan el fognak maradni a tervezettől. Ráadásul a vásárlóerő további lemorzsolódása – az eladósodott hazai vásárlói réteg hiteltörlesztési költségeinek növekedése, és az áruvásárlási piac talpraállásának további késlekedése – miatt az árérzékenység a korábban előrejelzettnél is jobban jellemzi a magyarokat. „Noha a készülékek forgási sebessége nem marad el a külföldön tapasztalható ütemtől, az összköltés jóval alatta van annak. A magyarok is 2-3 évente cserélnek mobilt és notebook-ot, és 4-5 évente kamerát és fényképezőgépet, ám az erre szánt összeg alig fele a nyugaton mértnek. Nagyon megnézik mire költenek, lassan szánják rá magukat a vásárlásra, ugyanakkor mégis lojálisak, ha megfelelő kiszolgálással és jó minőséggel találkoznak.” – mondja Farkas András.

A műszaki és multimédia cikkek, mint például a fényképezőgépek és a hordozható számítógépek terén nem az árakkal, hanem a választékkal és a tanácsadói szintű kiszolgálással tudja megkülönböztetni magát egy versenyző. „Míg a nagy műszaki hipermarketek egy-egy típus egy-egy gyártmányából különleges akciót tudnak lebonyolítani, a mi erősségünk a megfelelő választék és a vásárlói döntés kialakításában is közreműködni képes eladóink.” – mutat rá a piaci különbségekre az ügyvezető igazgató. 

HD KSH lcd tv photo hall műszaki cikkek multimédia kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek