BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

EU-s pénzből épülnek a parkolók

Az érzékelhető forgalomcsökkenéshez legalább ezer P+R hely kellene

Kezd formálódni a fővárosban és környékén a korszerű P+R parkolók hálózata, éppen a napokban adták át az első, uniós támogatással létesített bázisokat. Mint Gyarmati Zoltán, a főváros közlekedésszervező szakcége, a Parking Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta, ez még csak az első lépések egyike ahhoz, hogy ténylegesen tehermentesítsék a budapesti bevezető utakat, illetve csillapítsák a belváros forgalmi terhelését.

A most átadott, közel 400 millió forintos EU-pénzből létrehozott 570 parkolóhellyel együtt összesen valamivel több mint 4500 P+R férőhely van a fővárosban, illetve környékén. Ezek túlnyomó része, durván 3500 beállóhely azonban csak igen nagy jóindulattal sorolható ebbe a kategóriába, s ezer alatt van azok száma, amelyek kulturáltak, őrzöttek vagy kamerával megfigyeltek, tehát nyugat-európai értelemben is kielégítik az igényeket. Bécsben például 16 ezer, Münchenben pedig 22 ezer korszerű P+R parkoló áll az autósok rendelkezésére. Nálunk az ügyvezető megítélése szerint legalább tízezerre lenne szükség – figyelembe véve a naponta a fővárosba áramló több száz-ezres ingázói tömeget –, hogy a kedvező hatások érzékelhetők legyenek.

Mivel a hazai források szűkösek, igyekeznek minél több uniós pályázaton elindulni, csakúgy, mint a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ), amely szintén érdekelt a P+R parkolóhálózat bővítésében. Együttvéve mintegy 1,4 milliárd forintot nyertek el, ebből folyamatosan épülnek a bázisok, öszszesen csaknem 2000 autónak lesz helye egy éven belül. A BKSZ elsősorban az agglomerációs területeken, 13 helyszínen fejleszt, 1000 parkolót alakít ki mintegy 800 millió forintos uniós támogatással. A Parking Kft. pedig az említetteken kívül további 200 helyet létesít konzorciumi partnereivel, a MÁV-val, valamint az érintett önkormányzatokkal: Szigetszentmiklóson 110, Veresegyházon 109 férőhelyes P+R parkolót épít (97, illetve 107 millió forintos támogatással).

Az 570 P+R mellett a kerékpárosoknak úgynevezett B+R parkolókat is létesít a társaság, öszszesen 120-at a budafoki és rákosmenti P+R parkolók mellett, itt a biciklisek biztonságos körülmények között tehetik le a járművüket és az elővárosi vasúton továbbutazhatnak a belváros felé.

Nem könnyű a megfelelő helyszínt megtalálni, utalt Gyarmati Zoltán arra, hogy a P+R parkolóktól 300-500 méteren belül kell lennie egy kötött pályás (metró, HÉV, elővárosi vasút, villamos) jármű megállójának. Az EU-forrásokból tehát elsősorban ott létesülhetnek P+R parkolók, ahol a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát jelent az egyéni közlekedéshez képest, mivel az autósok számára tervezhetőbb, ugyanakkor kulturált és nem túl drága utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak.

Csaknem 600 P+R hely uniós pénzből A Parking Kft., a MÁV Zrt., Rákosmente és Budafok–Tétény önkormányzata által létrehozott konzorcium 394 millió forint uniós pénzt nyert el P+R parkoló kialakítására. A 10 százalékos önrészt a Parking Kft. és a főváros biztosította. Ebből épült meg a vasútállomások mentén az 570 parkoló és a 120 kerékpártároló. A helyszínekről a BKV Budapest bérletével térítésmentesen lehet beutazni a belsőbb kerületekbe az elővárosi vasúttal. Az új P+R beállóhelyek megfelelnek a legmagasabb szintű uniós követelményeknek. A kamerákkal megfigyelt területeken éjjel-nappal ingyen parkolhatnak az autósok. VG

Bérbiciklirendszer

Az Európai Unió a kerékpáros közlekedés fejlesztésére is áldoz pályázati pénzt. Ebből nyert el a főváros és a Parking Kft. 900 millió forintot a bér-

bicikli-hálózat kialakítására. A saját forrással együtt mintegy 1,3 milliárd forintos beruházás a jövő nyáron indulhat.

bicikli-hálózat kialakítására. A saját forrással együtt mintegy 1,3 milliárd forintos beruházás a jövő nyáron indulhat.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.