BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kisiklik a Metropolis, ha nem gyorsít fel

Wintermantel Zsolt és György István fideszes képviselők szerint több visszás dolog is történt a 2-es és 4-es metró vonalaira szánt Alstom Metropolis metrószerelvények gyártásával kapcsolatban. Az MTI-Eco tudósítása szerint a Fidesz például arra kíváncsi, hogy a BKV valóban kért-e több alkalommal is olyan változtatásokat a metrón, amelyek könynyítették a gyártó dolgát, s hogy tényleg csökkentették-e a kocsik átjárómagasságát. Utóbbi azért is érdekes György István szerint, mert korábban a Bombardier ajánlatát éppen az alacsony átjárómagasság miatt utasították el.

Wintermantel Zsolt szerint az Alstomnak sem a szerelvényre, sem a részegységekre nincs referenciája (mintegy háromezer Metropolis fut világszerte – a szerk.), ezért hibának tartja, hogy az 50-100 ezer kilométeres próbafutás helyett csak 15 ezret kellett az új metróknak teljesíteniük. Ráadásul ebből 14 ezer kilométert Franciaországban tettek meg, ezt magyar szakember nem láthatta, a hazai ezer kilométert pedig nem tudják lefutni hiba nélkül. Igaz, az eredetileg a Blikkben megjelent értesülésre a napokban az Alstom már reagált, e szerint a hazai teszteknél, azok „eredményességét befolyásoló” hiba nem történt, a próbafutásokat pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság felügyeli. (Lapzártánkig nem értük el a céget.)

A képviselő azt is nehezményezte, hogy az Alstom még nem oldotta meg a szerelvények önműködő csatolásának lehetőségét, holott elvállalta. Ráadásul a két, egymástól független fékberendezést közös szoftver irányítja, amely ha meghibásodik, mindkét fékrendszer leáll.


Borulhat minden

A Fővárosi Közgyűlés június 3-i döntése alapján fel kell bontani a 65 milliárd forintos szerződést az Alstommal, ha az július végéig nem szerzi meg a végleges típusengedélyt az új metrókocsikra. A 2-es metró prototípusánál az eredeti határidő 2008. május 30. volt. György István szerint a szerződésbontás kockázatait a jelenlegi városvezetésnek kell felmérnie. A lépésnek katasztrofális következményei lesznek, de első az emberek biztonsága. A BKV 30 milliárd forint előleget átutalt, az Alstom már elérte a szerződés szerint legfeljebb fizethető, 10 százalékos kötbért. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.