BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőtt a fizetésképtelenek száma

A fuvarozói és logisztikai tevékenységgel foglalkozók körében 25 százalékkal nőtt a cégek fizetésképtelenségi mutatója az első negyedévben 2009 azonos időszakához képest, miközben országos átlagban csupán 12 százalékkal emelkedett – derül ki a Coface Hungary Hitelbiztosító elemzéséből.

A szektorban 2008 végén, 2009 elején igen magas volt a nemfizetések aránya, ez az időszak volt az iparág legproblémásabb periódusa. A fizetésképtelenségi mutató ez év első három hónapjában mérséklődött, az eljárások száma csupán 25 százalékkal emelkedett (ugyanezen időszakban 2009-ben 2008-hoz képest közel 50 százalékkal nőtt). Az ágazat azonban továbbra is nehéz helyzetben van, hiszen csupán a növekedés üteme lassult, miközben a bejegyzett cégek száma az elmúlt két évben jelentősen nőtt. A Coface előrejelzése szerint a közeljövőben nem várható javulás az ágazatban. Ez addig tart, amíg a tényleges piaci igényeknek megfelelő számú szereplő marad a piacon.

A vizsgált ágazat azt mutatja, hogy a válság kapcsán csökkenő termelés és kereskedés leginkább arra a szektorra hat vissza, amely abból él, hogy az árut mozgatja. A pénzügyi-gazdasági krízis csak növelte azt a gondot, amellyel a piac szereplői már a válságot megelőző időszakban is küzdöttek, hiszen az erős verseny miatt már 2008-ban vállalhatatlan árakon szolgáltattak. Ennek következtében drasztikusan csökkent a profitabilitásuk, 2009-ben pedig az egyre mérséklődő fogyasztás újfent súlyosan érintette a meggyengült piac szereplőit.

Az ágazat nehézségeit növeli az üzemanyagárak emelkedése is, amellyel már a múlt év második felétől szembe kell nézni a szereplőknek. A fuvarozók esetében az üzemanyagár jelentős mértékben befolyásolja az ágazat jövedelmezőségét – tette hozzá Fülöp Zoltán, a Coface Hungary Hitelbiztosító szakértője.

Az elmúlt években folyamatosan nőtt azon cégek száma, amelyek üzleti szempontból kockázatosabb besorolást kaptak a hitelbiztosítóktól, a rizikósnak minősített magyar vállalatok aránya pedig 50 százalék körüli. E mutatószámok 2009 végén tetőztek, de a fuvarozók esetében az arányok jóval magasabbak – állítja Fülöp Zoltán. A finanszírozhatatlanná vált cégek az alvállalkozóikkal és a szállítóikkal hiteleztetik meg a működésükhöz szükséges kiadásokat. A fizetési határidőket megpróbálják mindjobban kitolni, így előfordulhat, hogy csak 90 nap után fizetik ki a számláikat, mondván, ha már a banktól nem kapnak hitelt, a partnereik pénzét használják, ráadásul kamatmentesen – mutat rá a szakértő. Ezt azonban többnyire csak a tőkeerős cégek bírják el, a kicsik elvéreznek. Ennek következménye, hogy ma a hazai gazdaságban lévő összes hitel 80 százaléka szállítói hitel, amelynek a kezelése komoly kihívást jelent.

A fizetésképtelenségi eljárások megyénkénti számát vizsgálva kiderül, hogy Közép-Magyarországon vannak a legjobb helyzetben az ágazat képviselői. Az országos átlagnál jóval fejlettebb régiót kevésbé viselte meg a válság, amely egyrészt az ott tevékenykedők kedvezőbb pénzügyi helyzetének, másrészt tudatosabb követeléskezelési magatartásának köszönhető. A közép-magyarországi cégek stabilitását és viszonylagos jobb anyagi helyzetét mutatja, hogy a magyar gazdasági potenciál több mint fele itt található. Annak, hogy ez a régió és ezen belül is Budapest gazdasága számít a legerősebbnek az országban, számos oka van – mondja Fülöp Zoltán. A gazdasági és az infrastrukturális környezet, a fejlesztésekhez szükséges eszközök – akár fizikálisan is – könnyebben hozzáférhetők. Emellett a multik aránya sokkal nagyobb, mint máshol. Ezek a cégek könynyebben kivédik a gazdasági válság hatásait, emellett a vállalati kultúra és a működési modell szintjén hozzák magukkal a sok esetben fejlettebb kockázatkezelési megoldásokat. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.