A fuvarozói és logisztikai tevékenységgel foglalkozók körében 25 százalékkal nőtt a cégek fizetésképtelenségi mutatója az első negyedévben 2009 azonos időszakához képest, miközben országos átlagban csupán 12 százalékkal emelkedett – derül ki a Coface Hungary Hitelbiztosító elemzéséből.
A szektorban 2008 végén, 2009 elején igen magas volt a nemfizetések aránya, ez az időszak volt az iparág legproblémásabb periódusa. A fizetésképtelenségi mutató ez év első három hónapjában mérséklődött, az eljárások száma csupán 25 százalékkal emelkedett (ugyanezen időszakban 2009-ben 2008-hoz képest közel 50 százalékkal nőtt). Az ágazat azonban továbbra is nehéz helyzetben van, hiszen csupán a növekedés üteme lassult, miközben a bejegyzett cégek száma az elmúlt két évben jelentősen nőtt. A Coface előrejelzése szerint a közeljövőben nem várható javulás az ágazatban. Ez addig tart, amíg a tényleges piaci igényeknek megfelelő számú szereplő marad a piacon.
A vizsgált ágazat azt mutatja, hogy a válság kapcsán csökkenő termelés és kereskedés leginkább arra a szektorra hat vissza, amely abból él, hogy az árut mozgatja. A pénzügyi-gazdasági krízis csak növelte azt a gondot, amellyel a piac szereplői már a válságot megelőző időszakban is küzdöttek, hiszen az erős verseny miatt már 2008-ban vállalhatatlan árakon szolgáltattak. Ennek következtében drasztikusan csökkent a profitabilitásuk, 2009-ben pedig az egyre mérséklődő fogyasztás újfent súlyosan érintette a meggyengült piac szereplőit.
Az ágazat nehézségeit növeli az üzemanyagárak emelkedése is, amellyel már a múlt év második felétől szembe kell nézni a szereplőknek. A fuvarozók esetében az üzemanyagár jelentős mértékben befolyásolja az ágazat jövedelmezőségét – tette hozzá Fülöp Zoltán, a Coface Hungary Hitelbiztosító szakértője.
Az elmúlt években folyamatosan nőtt azon cégek száma, amelyek üzleti szempontból kockázatosabb besorolást kaptak a hitelbiztosítóktól, a rizikósnak minősített magyar vállalatok aránya pedig 50 százalék körüli. E mutatószámok 2009 végén tetőztek, de a fuvarozók esetében az arányok jóval magasabbak – állítja Fülöp Zoltán. A finanszírozhatatlanná vált cégek az alvállalkozóikkal és a szállítóikkal hiteleztetik meg a működésükhöz szükséges kiadásokat. A fizetési határidőket megpróbálják mindjobban kitolni, így előfordulhat, hogy csak 90 nap után fizetik ki a számláikat, mondván, ha már a banktól nem kapnak hitelt, a partnereik pénzét használják, ráadásul kamatmentesen – mutat rá a szakértő. Ezt azonban többnyire csak a tőkeerős cégek bírják el, a kicsik elvéreznek. Ennek következménye, hogy ma a hazai gazdaságban lévő összes hitel 80 százaléka szállítói hitel, amelynek a kezelése komoly kihívást jelent.
A fizetésképtelenségi eljárások megyénkénti számát vizsgálva kiderül, hogy Közép-Magyarországon vannak a legjobb helyzetben az ágazat képviselői. Az országos átlagnál jóval fejlettebb régiót kevésbé viselte meg a válság, amely egyrészt az ott tevékenykedők kedvezőbb pénzügyi helyzetének, másrészt tudatosabb követeléskezelési magatartásának köszönhető. A közép-magyarországi cégek stabilitását és viszonylagos jobb anyagi helyzetét mutatja, hogy a magyar gazdasági potenciál több mint fele itt található. Annak, hogy ez a régió és ezen belül is Budapest gazdasága számít a legerősebbnek az országban, számos oka van – mondja Fülöp Zoltán. A gazdasági és az infrastrukturális környezet, a fejlesztésekhez szükséges eszközök – akár fizikálisan is – könnyebben hozzáférhetők. Emellett a multik aránya sokkal nagyobb, mint máshol. Ezek a cégek könynyebben kivédik a gazdasági válság hatásait, emellett a vállalati kultúra és a működési modell szintjén hozzák magukkal a sok esetben fejlettebb kockázatkezelési megoldásokat. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.