Világautó a Magyar Suzukitól
A világcég elnök-vezérigazgatója a sorozatgyártás megkezdése alkalmából elmondta: 1992-ben 460 alkalmazottal indult a gyár, ma pedig 3900-an dolgoznak Esztergomban, közülük 1300-an Szlovákiából járnak át munkába.
Orbán Viktor szimbolikus egybeesésnek nevezte, hogy az új Swift bemutatása előtt két nappal új gazdasági rendszer alapjait tették le, amelynek középpontjában a munkahelyteremtés áll. „Az ön gyára is példa arra, hogy milyen gyümölcsöző együttműködés lehet a külföldi tőke és a magyar gazdaság között” – emelte ki válaszbeszédében a miniszterelnök, hozzáfűzve, az a gazdasági program, amely tíz év alatt egymillió munkahely létesítését tűzte ki célul, és a cél, hogy Magyarország sikeres legyen, olyan vállalatokat igényel, mint a Magyar Suzuki.
Orbán Viktor megköszönte, hogy a Suzuki a legnehezebb időkben is kitartott Magyarország mellett, és kifejezte reményét az iránt, hogy a cég újabb munkahelyeket teremt. A világcég vezetője később újságírói kérdésre elmondta: egyelőre nincs mód a létszám növelésére, de ha nő a gyártott modellek száma, természetesen ismét bővítik az alkalmazottak számát. A cég 2007-ben még 6000 embernek adott munkát.
Meggyes Tamás, Esztergom polgármestere a német roncsautóprogramhoz hasonló támogatás bevezetését javasolta Magyarországon. Hozzátette: jó lenne, ha a közszférában a jelenlegi beszerzési moratórium lejárta után Suzuki autókat vásárolnának.
A Suzuki „világmodell” szerepet szán az ősszel piacra lépő, megújított Swiftnek, amelyből az idén 40 ezret gyártanak Esztergomban. A gyár idei termelési terve 170 ezer gépkocsi kiszállítását tartalmazza, 10 ezerrel kevesebbet a tavalyi mennyiségnél, ám az is 36 százalékkal maradt el a 2008-as 281 686 darabtól. Tegyük hozzá, hogy több éven át folytatott kapacitásbővítő beruházások eredményeként a vállalat 2008-ra már évente 300 ezer autó kibocsátására volt képes.
Tavaly 2209 Splash, 3084 SX4 és 2480 Swift modellt helyeztek forgalomba hazánkban. A cég ezzel 13,5 százalékos piaci részesedést ért el, s immár 13. éve őrzi piacvezető pozícióját. Egy évvel korábban 24 864 darabos értékesítéssel szerezte meg a piac 16,2 százalékos szeletét a Magyar Suzuki.
A 2009-ben Esztergomban készült modellekből több mint 173 ezer került külföldre. Az eladási listát a Splash/Opel Agila vezette 84 664 darabbal, majd az 54 641 példányban elkelt Swift következett, a 34 ezer darabos SX4/Fiat Sedici előtt.
A Magyar Suzuki Zrt. elmúlt évi nettó árbevétele 432,225 milliárd forint volt, amelyből a belföldi értékesítés 53,718 milliárdot tett ki. Két éve pedig a 609,4 milliárd forintos nettó forgalomból a hazai eladások értéke 87,524 milliárd forintra rúgott.
A társaság – a 2008-as 6,434 milliárd forintot követően – tavaly 35,376 milliárd forintot fordított beruházásokra azzal a céllal, hogy a hegesztőüzemben százszázalékos legyen a robotizáltság.
A gyár 1991-es alapítása óta a Suzuki Motor Corporation több mint 280 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, és az első Swift 1992 októberi elkészülte óta 1,8 millió gépkocsi hagyta el a szerelőszalagot.
Toplistán
A kisautók gyártásában vezető szerepet betöltő Suzuki Motor Corporation a világ tizedik legnagyobb autógyártója. A céget 1909-ben alapították, s mára 23 gyárában 51 500 főt foglalkoztat világszerte. Tavaly három üzletága – az autós, a motorkerékpár- és a csónakmotor-üzletág – révén a Suzuki 18,8 milliárd eurós (2470 milliárd jenes) nettó forgalmat bonyolított le 605,03 millió eurós (79,4 milliárd jenes) működési eredménnyel. Világszerte 2,35 millió személygépjárművet, 3,02 millió motorkerékpárt és quadot értékesített.


