Örömteli hírként érhetett sokakat, hogy a kormány első intézkedéseinek egyike a lakossági közüzemi energiaszámlák mérséklésére irányult. Valóban fontos, hogy a kabinetnek legyen véleménye és cselekvési bátorsága is arra, hogy a szükségszerűen felmerülő lakossági kiadásokat ésszerű keretek között tartsa, ezzel is növelve a háztartások egyéb javakra költhető forrásait.
A cél tehát jó, a megvalósítás módja azonban számos kérdést vet fel. A kormány ugyanis energiaár-moratóriumot hirdetett az egyetemes szolgáltatási körben, s ez főleg piaci mechanizmusok alapján árazódó termékek (villamos energia, illetve földgáz) esetében néhány érintett energiaszolgáltató társaság számára nem elkerülhető és nem átruházható pénzügyi veszteséghez vezethet. Ilyen végkifejlet esetén pont a stabilitás és a fenntarthatóság kerül veszélybe, hiszen a veszteséget elszenvedő társaság pénzügyileg ellehetetlenülhet és a tevékenység feladására kényszerülhet, illetve az állam EU-s vizsgálatot is kaphat a piaci folyamatokba való beavatkozás gyanúja esetén.
A fogyasztók, illetve a szolgáltatást nyújtó energetikai társaságok számára kölcsönösen elfogadható megoldás kialakítása tehát komplex feladat. Végig kell venni, hogy az egyes szereplők igényeinek való megfelelés milyen következményekkel járhat, illetve milyen konkrét lépésekkel kivitelezhető.
A politikai döntéshozók természetesen ki szeretnék elégíteni az olcsó (helyette célszerű lenne a „versenyképes árú” jelző alkalmazása) energia iránti fogyasztói/választói igényt, egyúttal bizonyítani kívánják, hogy a folyamatok élén állnak. A lakosság növekvő arányú tájékozott hányada azonban tisztában van vele, hogy nincs „ingyenebéd”, így a mesterségesen alacsonyan tartott árakat valamikor bizony nekik kell – természetesen kamatostul – megfizetniük. Ők ezért leginkább transzparenciát szeretnének (megérteni a közmű- és energiaszámlákon feltüntetett díjtételeket), valamint azt, hogy a piacnyitással összhangban befolyásolhassák szolgáltatóik megválasztását. Ez egyébként teljes mértékben összhangban van a legtöbb iparági szereplő érdekével is, akik jól tudják, hogy befektetéseik megtérülését leginkább átlátható szabályozási keretek és szabad fogyasztói döntéshozatalt magában foglaló piaci mechanizmusok jelentik.
A fentiek alapján tehát egy átláthatatlan, az érintett szakmai és fogyasztói érdekcsoportok képviselőivel folytatott dialógust nélkülöző döntéshozatali mechanizmuson alapuló moratórium inkább káros lehet, mint hasznos. A piaci szereplők számára – a már említett veszteségek mellett – a kiszámíthatatlanság miatti kockázat és költségnövekedés is problémát okoz, amelyet csak további díjemelésekkel tudnak kezelni. Extrém esetben az is előfordulhat, hogy az árnövelést végrehajtó cég már a veszteséges üzletet felvásárló kevés számú játékos egyike lesz, amely a domináns pozíciója révén nagyobb árérvényesítő hatalomhoz jut. Egy ilyen – sajnos jó eséllyel megvalósuló – forgatókönyv természetesen káros a fogyasztóknak is, mert bár rövid távon védettnek érezhetik magukat, hosszabb távon azonban áremelésen és korlátozott kereskedőválasztáson keresztül fizetik meg az átmeneti védőernyőt. Ráadásul a transzparencia hiánya miatt a fogyasztói kontroll egyáltalán nem tud érvényesülni. Ez pedig tetézni fogja a populárisnak szánt döntés miatt már a bejelentéskor negatív befektetői, illetve nemzetközi szabályozói hangulatot.
A veszélyek tehát egyértelműek. A kérdés csak az, van-e értelmes és minden érintett számára pozitívan értelmezhető energiaárazási megoldás. Természetesen igen. A legfontosabb kritérium, hogy a fogyasztók számára a lehető legnagyobb árképzéssel kapcsolatos transzparenciát kell biztosítani. A fogyasztók ugyanis információs hátrányban vannak az őket ellátó energiaszolgáltatókkal szemben, ezért a szabályozó legfontosabb feladata az áralakulások átláthatóságának, illetve a gyors és fennakadásmentes szolgáltatóválasztásnak a biztosítása kell, hogy legyen. A piaci szereplők ehhez természetesen önként, illetve a szabályokat valóban ügyfélorientáltan betartva járulhatnak hozzá. Ennek részei a könnyen érthető kereskedelmi ajánlatok, a szolgáltatások fejlesztése, valamint a pontos és átlátható információk biztosítása mind a fogyasztók, mind a szabályozó (Magyar Energia Hivatal) felé. A döntéshozók fő feladata pedig nem az energiaárak egyszeri lenyomása lehet, hanem a transzparencia és a mindenkori világpiaci trendeknek megfelelő árazás megkövetelése mellett olyan kontrollpontok beépítése, amelyek mentén a szociálisan rászoruló rétegeket meg lehet védeni az életszínvonal jelentős romlásától. Ehhez természetesen szakmai egyeztetéseken alapuló, konkrét szabályozási keretrendszer és költségvetési terv is szükséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.