Cégvilág

Düsseldorfban debütál a magyar lakókocsi - Fotó

Vége a szabadságolási időszaknak, kezdődik az autószalonok szezonja. A hét végén Moszkvában és Düsseldorfban nyílnak a kapuk, majd Párizs következik, ám a szeptemberi nyitrai szalon elmarad. És budapesti kiállításról sincs szó.

Tulajdonképpen már az is csodaszámba megy, hogy július végéig több mint 150 kiállító céggel és számos koncepció modellel hirdették a Nyitra Nemzetközi Autószalont. Július végén azonban bejelentették, hogy a szeptember 8-án nem nyílik meg az autókiállítás, de jövő ősszel feltétlenül. És akkortól kezdve csak két évente lesz autószalon Nyitrán.

Az eset egy kissé emlékeztet a Budapesti Autószalon kimúlására, amelyet utoljára éppen öt éve tartottak meg. A következőt 2007 őszén kellet volna megtartani, de akkor az autógyárak tulajdonában lévő importőr vállalatok hosszú huzavona után abban maradtak, hogy inkább 2008 tavaszán tartják meg a rendezvényt.

Ne felejtsük el: 2007-ben már komolyan panaszkodtak az importőrök, hiszen az éves személyautó eladás 177 ezerre esett az előző évi 188 ezerről. (Tegyük hozzá: az idén kevesebb mint 50 ezer új kocsi kerülhet az utakra.) Már korábban is előfordult, hogy egy-egy nagy importőr vállalat távol maradt a szalontól, mégpedig azért, mert egyszerűen drágállták a megjelenést a Hungexpo területén. Egyre többen csatlakoztak hozzájuk, így természetesen a 2008 tavaszi alkalom is elmaradt. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) akkor úgy döntött, kiszáll a szervezésből. – Nagyon drága volt a részvétel a márkák számára, manapság pedig, hogy magánszemélyek szinte egyáltalán nem vesznek autót, senki sem álmodozik budapesti autószalonról – foglalja össze Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke.

Ha sem Nyitrán, sem Budapesten nem lesz szalon, a "közelben" kettő is nyílik. A szakmai napok végeztével péntektől fogadja a nagyközönséget a moszkvai, a MIAS 2010, ahol 100 ezer négyzetméteren 12 ország 80 kiállítója több mint 600 kocsit mutat be. Köztük lesz 8 világpremier és 20 koncepciómodell is.

Most, hogy Moszkva levegője kitisztult, tulajdonképpen minden nehézség elhárult a MIAS elől, és az sem mellékes, hogy az állami autócsere program márciusi bevezetése óta hétről hétre több személykocsit vesznek Oroszországban: csupán júliusban 48 százalékkal bővült a személyautó- és kishaszonjármű piac. Így a tavalyi júliusihoz képest 56 ezerrel több, összesen 173 ezer új kocsi került az utakra.  És noha a legkelendőbb márkák listáján számos külföldi cég nevével találkozhatunk, a tíz legkelendőbb modell közül kilencet helyben gyártottak. Az elmúlt öt év során az újautó piac bővülésének motorjai a külföldi márkák voltak, elsősorban annak köszönhetően, hogy szinte minden nagyobb gyártó létrehozta saját vagy vegyesvállalati termelőüzemét Oroszországban. Így például a Skoda Auto gyára 2007 végén kezdte meg a termelést Kalugában, így a MIAS csarnokában többek között bemutatják a Superb Combit, a Fabia RS, valamint a Fabia S2000-es raliváltozatát.

Több saját fejlesztésű modellel jelentkezik a nagyközönséget szombattól fogadó düsseldorfi Caravan Salonon a nagyoroszi Knaus Tabbert Kft. Február óta megtervezték és gyártásba állították a cég Box Star lakókocsijának új generációját. A generációváltás júliusban történt, és a rendelésállomány alapján úgy néz ki, hogy a régi és az új kivitelből az idén körülbelül 600 készülhet az üzemben.

Az új Box Starból pedig jövőre mintegy 500 darab készül a tervek szerint.  A holland befektetői csoport felélesztette a Knaus korábban parkolópályán tartott márkáját, a Weinsberget. Ez lesz a portfólió olcsó modellcsaládja, amelynek lakóautó változatát Cara-Bus, lakókocsiját pedig Cara-One néven fogják gyártani Nagyorosziban. A lakóautóból 200, a lakókocsiból 800-1000 darabról szól a jövő évi termelési terv.

Földrészünk legnagyobb kempingjármű vásárjára, Düsseldorfba 550 kiállítót várnak a válság ellenére is. Pedig vége a jó időknek. Amíg dübörgött a gazdaság, szinte bármit el lehetett adni a kempingjármű piacon: a válság előtt mintegy 300 ezer lakókocsi és lakóautó kelt el évente Európában. Tavaly a 130 ezret sem érte az értékesítés, és az idén sincs változás.  A szuperdrága, 200-300 ezer eurós lakóbuszokra persze még mindig van vevő, de a 100 ezer eurós modelleket gyártó Hymer, Dethleffs, Knaus forgalma jelentősen esett.

A válság segíti a kempingeket

A pénzügyi krízis miatt az elmúlt évben Európa-szerte jelentősen nőtt a kempingek forgalma. Csupán Németországban 9 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma. Az olcsóbb nyaralást keresők azonban nem lendítették fel a kempingjármű forgalmat, mert az üdülő családok a kempingek telepített lakókocsijait bérlik a szállodai szobák helyett.

Az úgynevetett static caravan szolgáltatás annyira népszerű lett, hogy Nagy Britannia Camping and Caravanning Clubjának taglétszáma tavaly 64 ezerrel 330 ezer fölé nőtt. A klubtagok ugyanis kedvezményesen vehetik igénybe az EU legtöbb kempingjét.

Noha csupán október másodikától várja a Paris Motor Show a látogatókat, a világsajtó már hetek óta szellőzteti az előzetes információkat: milyen modellek is várhatók Európa idei legnagyobb szalonján. Földrészünk autókiállításainak három állócsillaga ugyanis Svájban, Németországban és Franciaországban van. A genfi szalont minden tavaszzal megtartják, októberben azonban a két óriás, Frankfurt és Párizs váltja egymást. Ezeket a megaszalonokat csak minden második évben rendezik meg a német és a francia járműgyártók.

A párizsi autószalon debütál többek között a megújult Citroën C4. A Ford Focus riválisának szánt modell friss verziója kicsivel hosszabb, és magasabb is, mint elődje, 408 liternyi hasznos tere a francia gyártó szerint a kategóriája legjobbja. De itt mutatkozik be többek között az Audi A7, a Peugeot 508, a Volkswagen új Passatja, a Range Rover Evoque, és a „ráncfelvarráson” átesett Land Rover Freelander 2 is.

Az úgynevetett static caravan szolgáltatás annyira népszerű lett, hogy Nagy Britannia Camping and Caravanning Clubjának taglétszáma tavaly 64 ezerrel 330 ezer fölé nőtt. A klubtagok ugyanis kedvezményesen vehetik igénybe az EU legtöbb kempingjét. Klikk a Párizsi Autószalon galériához Weinsberg lakókocsi a Knaustól -->
[enews_gallery id='495021']

Knaus Düsseldorf MGE lakókocsi Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete caravan autószalon
Kapcsolódó cikkek