Cégvilág

Lemaradtunk! - Évi 7 autót szerel össze egy Fiat-dolgozó

A várakozások szerint 2006 óta először az európai autógyárak kapacitása felülmúlja az amerikai üzemekét. A tengerentúlon karcsúsították a cégeket, Európában viszont a munkahelyek megőrzése az elsődleges szempont – ennek pedig megvan az ára.

"Igyekszünk befektetőt találni a hónap végéig. Ha ez nem sikerül, a gyár az év végén bezár" – így összegezte a helyzetet a General Motors antwerpeni gyárának szakszervezeti vezetője a Bloombergnek. A 86 éve működő üzemben az Opel Astra egyik típusát szerelték össze, de áldozatul esett az amerikai konszern költségcsökkentési tervének. A belga gyár ügye nem egyedi eset; 2008 óta 18 amerikai autógyárat zártak be, de Európában egyetlen üzem sem szüntette be a tevékenységét a válság kezdete óta.

Az IHS Automotive elemzése szerint az Észak-amerikai autógyárak kihasználtsága 72 százalékra emelkedett a 2009-es 51 százalékról, míg az európai gyárak kapacitásuk 68 százalékát veszik igénybe, elsősorban a kínai keresletnek köszönhetően. Az autógyárak számára a 80 százalék körüli kapacitás-felhasználás jelenthet profitábilis működést. A Bloombergnek nyilatkozó szakértők úgy látják: ha az európai gyárak nem tesznek radikális lépéseket a hatékonyságuk növelésére, amerikai társaik könnyedén felülmúlják majd őket.

A kontinensen működő cégek közül a Renault áll a legrosszabbul, 62,8 százalékos kihasználtsággal, de nem mutat sokkal jobb eredményeket a Fiat (64,8 százalék) és a PSA Peugeot Citroen (67,4 százalék) sem. Az amerikai Ford előrejelzései szerint az idei évben 14,5 millió új autó talál gazdára Európában, miközben az IHS mérései szerint a kontinens gyárainak kapacitás 27,5 millió autó legyártását teszi lehetővé.

A helyzet súlyosságát mutatja a Fiat átstrukturálási terve: az olasz konszern bezárja szicíliai gyárát, és a kapacitásokat a pomiglianói üzembe helyezi át. Ebben a gyárban az egy dolgozóra jutó autók száma évente 7 darab. Mindeközben a legjobb kihasználtsággal működő melfi üzemben egy alkalmazottra évente 53 autó jut.

A Peugeot eddig csak csökkentette a kapacitást, de nem zárt be egyetlen gyárat sem, a vezérigazgató közlése szerint ez így is marad. A Renault egy üzemből bocsátott el dolgozókat, és a hivatalos álláspont szerint nem tervez további leépítést, hogy készen álljon a jövőbeni keresletbővülésre. A J.D. Power & Associates elemzője ugyanakkor úgy vélte: bár a kormányok akadályozhatják az üzemek bezárását, hosszabb távon nem kerülhetőek el az európai kapacitáscsökkentések.

Astra J.D. Power Peugeot General Motors IHS Automotive autógyár Renault Opel üzem
Kapcsolódó cikkek