Cégvilág

Fiat: Van elég muníciónk

A Fiat 2011-től kezdi bemutatni új modelljeit, és a vezérigazgató szerint egyelőre nem tervezik az Alfa Romeo eladását.

Csak 2011 végén, és 2012-ben érkeznek a Fiat új modelljei, mivel a cég elegendő "muníciót tartalékolt a válság végére várva" – fogalmazott a Párizsi Autószalon keretében a cégcsoport vezérigazgatója. Sergio Marchionne egyúttal eloszlatta azokat a pletykákat, amelyek szerint a Volkswagen felvásárolná a csoporthoz tartozó Alfa Romeo márkát. A menedzser nem tartotta kizárhatónak, hogy több év múlva elgondolkoznak a cég eladásáról, de a Fiatnak nem áll szándékában az értékesítés. Ezt egyébként alátámasztja az is, hogy a közelmúltban mutatkozott be Magyarországon is a Giulietta, az olasz cég a legendás típus újrájával szeretné feléleszteni az Alfa Romeo kissé megkopott hírnevét.

Azt viszont nem zárta ki Marchionne, hogy valamilyen együttműködést alakítanak ki a Daimlerrel, a német konszernt elsősorban a Fiat csoporthoz tartozó Iveco márka érdekli. A vezérigazgató jelenleg a Chryslerre koncentrál: az AP által idézett nyilatkozat szerint a Fiatnak nincs szüksége eszközök értékesítésére ahhoz, hogy a jelenlegi 20-ról 35 százalékra emelje tulajdonrészét az amerikai cégben. Washington ekkora részesedést tesz lehetővé a Fiat számára, amennyiben az teljesíti feltételeit, amelye között technológiai transzferek is szerepelnek. Ha ezek a célok megvalósulnak, és a Chrysler visszafizeti az amerikai államnak a megmentésére szolgáló hitelt, akkor a Fiat további 16 százalékot vásárolhat meg a Chryslerből, vagyis a vállalat többségi tulajdonosává válhat.

Marchionne az Autószalonon arról is beszélt: a Fiat szeretné 85-ről 90 százalékra emelni részesedését a Ferrariban, ehhez visszavásárolná az Abu Dhabi befektető 5 százalékát, és később tőzsdére is vinné az olasz luxusmárkát. 

A Fiatnak egyébként az idei, vélhetően pozitív eredmény megszerzéséhez meg kell küzdenie saját alkalmazottjaival is. Mint arról beszámoltunk, egyes, Olaszországban működő Fiat-gyárakban európai szinten a legrosszabb az egy főre jutó kitermelés. Marchionne célja, hogy 2014-ig megduplázza az Olaszországban gyártott autók számát, ehhez viszont hosszabb munkaidőt és rövidebb szüneteket kért a dolgozóktól, hogy a gyárak a nap 24 órájában működhessenek, ezt viszont az alkalmazottak egyelőre nem akarják elfogadni.

alfa romeo Marchionne Giulietta Ferrari fiat részesedés Chrysler
Kapcsolódó cikkek