BUX 39,343.04
+0.22%
BUMIX 3,678.5
-1.85%
CETOP20 1,747.54
0.00%
OTP 8,144
-0.10%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
-1.61%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.08%
-0.65%
+1.48%
OPUS 161.4
-3.12%
+2.38%
-4.70%
0.00%
+2.56%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,916
-0.55%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
-0.25%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Szabálytalanságok miatt elzárta a pénzcsapunkat az EU

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél (NFÜ) hamarosan külön főosztály felel az uniós forrásokat érintő közbeszerzések szigorú, előzetes ellenőrzéséért, egy jogszabály-módosítás révén pedig az eddiginél hatékonyabb felügyeletet kapnak a közbeszerzések.

Mindez abba az intézkedéscsomagba ágyazódik bele, amellyel a kormány el szeretné érni, hogy az Európai Bizottság (EB) indítsa újra a Közlekedés operatív program (KÖZOP) közbenső kifizetéseit. A kifizetések felfüggesztéséről szóló bizottsági levelet a kormány szeptember 13-án kapta kézhez.

Mint ismert, Brüsszel azért zárta el a pénzcsapot, mert a KÖZOP 2007. január 1-je és 2009. szeptember 15-e közötti működésében súlyos hiányosságokat tárt fel. A felfüggesztés mielőbbi feloldása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) folyamatosan egyeztet az EB képviselőivel. Fellegi Tamás miniszter a múlt héten Brüsszelben tárgyalt e témában a szaktárca kommunikációs főosztályának közleménye szerint. A szabálytalanság gyanúja 53 közbeszerzésnél merült fel, ebből 15 esetben már maga az elindított eljárás is szabálytalannak volt ítélhető. Fennállhat a gyanú, hogy indokolatlan kifizetésekre is sor került a keret terhére.

A KÖZOP-pénzek elakadása azért is probléma, mert az azokból finanszírozott beruházások éppen az uniós közlekedésfejlesztési célok megvalósítását szolgálták. Számos műszaki és informatikai korszerűsítésre – mellette persze jogszabályi változtatásokra is – szükség van ahhoz, hogy kivegyük a részünket az egységes európai vasúti térség létrehozásából. Igaz, e látványos elképzelés életre keltése uniós szinten is jócskán elmarad a meghirdetettektől, a késlekedésnek pedig a Magyarországot segítő források mostani elakadása mellett sok más oka is van. Például régióink egészében jelentősek az elmaradások a piacnyitás, az egységes piac technikai akadályainak a felszámolása vagy a többi közlekedési móddal egyenlő versenyfeltételek megteremtése terén.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek