Sokan sok helyen elmondták már: egy adott nemzetgazdaság jövője a hazai kis- és középvállalati szektoron múlik. Magyarországon is egyre inkább felismerik ennek igazságát, habár a szükségeshez képest még mindig viszonylag kevés az olyan, a piacról érkező kezdeményezés, amely e szavakat tettekbe is átülteti. E pozitív kezdeményezések egyike a Pegazus Díj, amellyel a legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalatokat ismerik el. December 2-án immár harmadszor adták át ünnepélyes rendezvény keretében az elismerést.
A díj rangot jelent az azt elnyerő kkv-k számára, ezt ők is elismerik. Ugyanis a piacról indult a kezdeményezés, s kőbe vésett objektív szempontok alapján ítélik oda az elismerést. A Pegazus Díjat az Enterprise Investors és a Dun & Bradstreet alapította, adományozóként csatlakozott hozzájuk (tavaly és az idén is) a White & Case, illetve az Ernst & Young. A magán- és kockázatitőkeaalap-kezelő, a vezető könyvvizsgáló, adó-, tranzakciós és üzleti tanácsadó, Magyarország legnagyobb ügyvédi irodája, valamint a nemzetközi cégminősítő közösen ítéli oda a díjat.
A Pegazus óriási értéke, hogy több év teljesítményét elismerve nem a méretre, hanem a stabil növekedés képességére koncentrál – mutat rá Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója. A díjjal három régió – Nyugat-, Közép- és Kelet-Magyarország – legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalatait tüntették ki. A helyezettek kiválasztásánál az adott cég növekedési rátája, az elmúlt három évben mutatott dinamikus és kimagasló teljesítménye, valamint átláthatósága volt a szempont. A Dun & Bradstreet által rendelkezésre bocsátott nyilvános cégadatok alapján az idén az elismerést két kategóriában ítélték oda: 500 millió és 2,5 milliárd forint közötti, illetve 2,5 milliárdot meghaladó 2009-es árbevétel szerint. A díjazottnak olyan a feldolgozóiparban vagy a szolgáltatások területén működő vállalkozásnak kellett lennie, amely többségi magyar tulajdonban van, működését 2007 előtt kezdte meg, jelenleg is aktív és kielégítő a likviditása. Emellett kondíció volt az is, hogy a 2009-re vonatkozó EBITDA (üzemi eredmény + éves értékcsökkenés) eredménye meghaladja az 5 százalékot, illetve, hogy 2007–08-ban és 2008–09-ben az adott régió többi cégéhez képest a legnagyobb bővülést érje el.
„A kis- és középvállalatok egyre növekvő szerepet töltenek be az Európai Unió és Magyarország gazdasági életében. Fejlődésük és további erősödésük kulcsfontosságú az ország és az unió jövője szempontjából” – hangoztatja Tüske Balázs, az Ernst & Young partnere. A White & Case partnere, Edward Keller azt tartja a legfontosabbnak, hogy „ebben a kihívásokkal teli időszakban elismerjék a magyar kis- és középvállalatok növekedését, eredményeit és befolyását”. „A kkv-szektor teljesítménye kiemelkedő fontosságú, hiszen ezek a vállalatok jelentik a magyar gazdaság motorját, éppen ezért ezzel a díjjal kívánunk példát állítani az ambiciózus hazai társaságok elé” – erről már Tüske Tamás, az Enterprise Investors országigazgatója beszélt. Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója pedig arra emlékeztetett, „az elmúlt években a gazdálkodó szervezetek többsége lényegesen nehezebb piaci körülményekkel nézett szembe. Ám voltak olyan kis- és középvállalatok, amelyek képesek voltak felülvizsgálni stratégiájukat, és a vállalkozásból származó lehetőségeket megragadva megtartani, akár dinamizálni a növekedési ütemüket”. VG
„Ma már tévúton jár az a kis- és középvállalkozás, amely okos technikákkal, konstruktív könyveléssel, ne adj’ isten a szürke- vagy a feketegazdaságban keresi az eredményességet. S az is, amely minél kisebb hozzáadott értékkel akar előállítani olcsó terméket, minél kisebb munkaerő-ráfordítással, és olcsón piacot akar vele szerezni. A megoldás a célzatos innováció, a k+f, a fejlesztés. Ám a fejlesztési, innovációs források általános felhasználása, csak mert van pályázati forrás, bűn. Egy-két speciális vevőnek szánt orientált fejlesztés a járható út. De ehhez kell egy olyan vevőpartner, aki társunk lehet ebben, nekünk ez megadatott. Ami sikerre visz, az a piac és a termékskála okos diverzifikációja. Nekünk éppen úgy van multi kereskedelmi cég partnerünk, mint kis cégméretű vásárlónk; illetve előállítunk olcsóbb, nagy tömegben gyártható árut és saját fejlesztésű, nagy hozzáadott értéket tartalmazó speciális terméket is. Így tudtunk óriásit fejlődni, amit mások is észrevettek. Az ilyen alulról kezdeményezett díjak számítanak egyébként a leginkább a piacon.”
Kalmár József, A Kal-System Kft. ügyvezető igazgatója
„Az olyan elismerések, díjak, mint amilyen a Pegazus, nemcsak a megtiszteltetés miatt számítanak, hanem azért is, mert általuk visszatekintést kapunk az eddig elvégzett munkánkról, egyben új üzleti kapcsolatok kialakítását teszik lehetővé. Vállalkozásunkat 2006-ban közösen hoztuk létre a testvéremmel; kezdetben csak belföldi vevőink voltak, ma már több külföldi partnerünk is van. Eredményességünket annak köszönhetjük, hogy munkánk során mindig törekszünk ügyfeleink elégedettségére, továbbá folyamatosan bővítjük, fejlesztjük termékeinket, szolgáltatásainkat a vevői igényeknek megfelelően. A jövő évben telephelyfejlesztést szeretnénk megvalósítani, melynek köszönhetően színvonalasabban és hatékonyabban tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket, s több saját terméket tudunk előállítani. Ezáltal pedig csökkenteni tudjuk a külföldről behozott termékek, alkatrészek mennyiségét. A mostani nehéz gazdasági helyzetben természetesen nekünk sincs könnyű dolgunk, de mindig bízunk egy jobb jövőben.”
Rimóczi Oszkár, Az Escalion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója
„A siker egyik legfontosabb záloga a profil helyes megválasztása. A holding részeként egy éve foglalkozunk dedikáltan az online pénzügyi tranzakciókkal. Ahogy társammal átjöttünk ebbe a cégbe, szinte azonnal megtörtént a profilváltás. Akkor kezdődött a dinamikus fejlődés, köszönhetően annak, hogy elkezdtünk online fizetési megoldások kifejlesztésével foglalkozni. Ez jelenleg a helyes út, hiszen egyre gyorsabban terjednek Magyarországon is az online fizetési megoldások. Mi tehát jó időben jó helyen voltunk, de a sikerhez emellett még kitartás és pénz is kell. Nekünk szerencsénk van, hiszen a holdingon belül megkapjuk a szükséges támogatást, s így nem kell idő előtt piacra lépnünk a szolgáltatásainkkal, teljesíteni tudjuk a szükséges standardokat is. Akadályok persze vannak, a többi között a bürokrácia, s az, hogy az iparág sokkal gyorsabban fejlődik, mint a mögöttes törvényhozás. A szakember-utánpótlás is problémás: mi is házon belül neveljük ki a munkatársainkat. De jó, hogy észrevettek minket, gondolok a Pegazus Díjra, amelyet referenciaként is tudunk majd hasznosítani.”
Gyepes Tamás, Az STS Group Zrt. elnök-vezérigazgatója
„Három kulcsa van a sikerünknek. Az egyik a munkatársak megfelelő elegye: dolgozóink mintegy kilencven százaléka vagy az iskolapadból érkezett, vagy nagyon fiatalon nálunk kezdett, az újra nyitott szakember. S mellettük ott vannak az alapító-tulajdonosok a maguk szakmai hátterével, tudásával, rutinjával és kapcsolatrendszerével. Nagyon elkeserítő: Magyarországon nincs a mi területünkön megfelelő irányú és mélységű, komplexitású képzés. Ezért embereinket mi magunk tanítjuk ki a szükséges ismeretekre, készségekre. A siker másik kulcsa, hogy egy fejlődő iparágban kerestük meg a magunk helyét, s itt kínálunk komplex szakmai szolgáltatást. A megújuló energia a 2000-es évek elejétől töretlenül fejlődik – cégünket pedig 2002-ben alapítottuk. S végül, de nem utolsósorban erősek vagyunk innovációban, innovációs gondolkodásban, ami elengedhetetlen, hogy ma álljuk a versenyt ebben az iparágban. Cégünk több elismerést kapott már, s a Pegazus Díj azért különösen értékes, mert nem mi jelentkeztünk rá, hanem minket választottak, azaz elismerték tevékenységünket.”
Molitórisz Károly, Az Univer Product Zrt. vezérigazgatója
„Három nagyon fontos eleme van annak, hogy a hatvanéves múltra visszatekintő, tisztán magyar tulajdonú Univer a válság idején is növekedést tudott produkálni. Az egyik: továbbra sem sajnáltuk a pénzt az Univer márka építésére – sem itthon, sem külföldön, így Romániában, ahol Univer márkákkal is jelen vagyunk. Fontos elem az is, hogy saját márkás termékeket is készek vagyunk megrendelésre gyártani, illetve azokon a piacokon, ahol már lekéstünk ezen termékek megszerzéséről, keressük a bérgyártás lehetőségeit, hogy minél jobban ki tudjuk használni a kapacitásainkat. Többek között Hollandiában, Oroszországban, illetve több délkelet-európai országban is jelen vannak így a termékeink. S végül, de nem utolsósorban, nagyon fontosak a fejlesztéseink: tavaly fejeződött be egy hárommilliárd forintos beruházásunk, amellyel új csarnokot létesítettünk, új gépekkel, s ezzel önköltségünk ugyanolyan lett, mint a legnagyobb gyártóké. Ami pedig a Pegazus Díjat illeti: az benne a nagyszerű, hogy más cégek is észrevették a teljesítményünket. Ez nagyon jó visszajelzés a számunkra.”
Szabó Ervin, A Prolan Zrt. vezérigazgató-helyettese
„Azért tudunk folyamatosan fejlődni, mert mindenkori versenyképes termékekkel vagyunk a piacon, köszönhetően a folyamatos műszaki fejlesztéseknek. Munkatársainknak mintegy a fele foglalkozik fejlesztéssel; kollégáink 90 százaléka felsőfokú végzettségű s 80 százaléka mérnök. A siker még értékesebb, mert azon a két területen – villamosenergia-ipar és vasúti irányítástechnika –, amelyen a legerősebbek vagyunk, multikkal versenyzünk. Bár a szakma ezt tudja – vannak is szakmai elismeréseink –, de most kívülállók is észrevették ezt, gondolok itt a Pegazus Díjra. A boldoguláshoz az is kell, hogy megfelelő partnerekkel rugalmasan együttműködve tudjunk dolgozni. Továbbá valljuk: innovatív, kimagasló tevékenységhez megfelelő körülményeket kell biztosítani a munkatársaknak. Az elmúlt tíz évben csak két-három ember ment el tőlünk. Nyereségünk döntő többségét műszaki fejlesztésre fordítjuk, így nem kényszerülünk kockázatos hitelfelvételekre. S persze kihasználjuk az EU által kínált forrásokat is – már hat sikeres pályázatunk van.”
„Ma már tévúton jár az a kis- és középvállalkozás, amely okos technikákkal, konstruktív könyveléssel, ne adj’ isten a szürke- vagy a feketegazdaságban keresi az eredményességet. S az is, amely minél kisebb hozzáadott értékkel akar előállítani olcsó terméket, minél kisebb munkaerő-ráfordítással, és olcsón piacot akar vele szerezni. A megoldás a célzatos innováció, a k+f, a fejlesztés. Ám a fejlesztési, innovációs források általános felhasználása, csak mert van pályázati forrás, bűn. Egy-két speciális vevőnek szánt orientált fejlesztés a járható út. De ehhez kell egy olyan vevőpartner, aki társunk lehet ebben, nekünk ez megadatott. Ami sikerre visz, az a piac és a termékskála okos diverzifikációja. Nekünk éppen úgy van multi kereskedelmi cég partnerünk, mint kis cégméretű vásárlónk; illetve előállítunk olcsóbb, nagy tömegben gyártható árut és saját fejlesztésű, nagy hozzáadott értéket tartalmazó speciális terméket is. Így tudtunk óriásit fejlődni, amit mások is észrevettek. Az ilyen alulról kezdeményezett díjak számítanak egyébként a leginkább a piacon.”
Kalmár József, A Kal-System Kft. ügyvezető igazgatója
„Az olyan elismerések, díjak, mint amilyen a Pegazus, nemcsak a megtiszteltetés miatt számítanak, hanem azért is, mert általuk visszatekintést kapunk az eddig elvégzett munkánkról, egyben új üzleti kapcsolatok kialakítását teszik lehetővé. Vállalkozásunkat 2006-ban közösen hoztuk létre a testvéremmel; kezdetben csak belföldi vevőink voltak, ma már több külföldi partnerünk is van. Eredményességünket annak köszönhetjük, hogy munkánk során mindig törekszünk ügyfeleink elégedettségére, továbbá folyamatosan bővítjük, fejlesztjük termékeinket, szolgáltatásainkat a vevői igényeknek megfelelően. A jövő évben telephelyfejlesztést szeretnénk megvalósítani, melynek köszönhetően színvonalasabban és hatékonyabban tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket, s több saját terméket tudunk előállítani. Ezáltal pedig csökkenteni tudjuk a külföldről behozott termékek, alkatrészek mennyiségét. A mostani nehéz gazdasági helyzetben természetesen nekünk sincs könnyű dolgunk, de mindig bízunk egy jobb jövőben.”
Rimóczi Oszkár, Az Escalion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója
„A siker egyik legfontosabb záloga a profil helyes megválasztása. A holding részeként egy éve foglalkozunk dedikáltan az online pénzügyi tranzakciókkal. Ahogy társammal átjöttünk ebbe a cégbe, szinte azonnal megtörtént a profilváltás. Akkor kezdődött a dinamikus fejlődés, köszönhetően annak, hogy elkezdtünk online fizetési megoldások kifejlesztésével foglalkozni. Ez jelenleg a helyes út, hiszen egyre gyorsabban terjednek Magyarországon is az online fizetési megoldások. Mi tehát jó időben jó helyen voltunk, de a sikerhez emellett még kitartás és pénz is kell. Nekünk szerencsénk van, hiszen a holdingon belül megkapjuk a szükséges támogatást, s így nem kell idő előtt piacra lépnünk a szolgáltatásainkkal, teljesíteni tudjuk a szükséges standardokat is. Akadályok persze vannak, a többi között a bürokrácia, s az, hogy az iparág sokkal gyorsabban fejlődik, mint a mögöttes törvényhozás. A szakember-utánpótlás is problémás: mi is házon belül neveljük ki a munkatársainkat. De jó, hogy észrevettek minket, gondolok a Pegazus Díjra, amelyet referenciaként is tudunk majd hasznosítani.”
Gyepes Tamás, Az STS Group Zrt. elnök-vezérigazgatója
„Három kulcsa van a sikerünknek. Az egyik a munkatársak megfelelő elegye: dolgozóink mintegy kilencven százaléka vagy az iskolapadból érkezett, vagy nagyon fiatalon nálunk kezdett, az újra nyitott szakember. S mellettük ott vannak az alapító-tulajdonosok a maguk szakmai hátterével, tudásával, rutinjával és kapcsolatrendszerével. Nagyon elkeserítő: Magyarországon nincs a mi területünkön megfelelő irányú és mélységű, komplexitású képzés. Ezért embereinket mi magunk tanítjuk ki a szükséges ismeretekre, készségekre. A siker másik kulcsa, hogy egy fejlődő iparágban kerestük meg a magunk helyét, s itt kínálunk komplex szakmai szolgáltatást. A megújuló energia a 2000-es évek elejétől töretlenül fejlődik – cégünket pedig 2002-ben alapítottuk. S végül, de nem utolsósorban erősek vagyunk innovációban, innovációs gondolkodásban, ami elengedhetetlen, hogy ma álljuk a versenyt ebben az iparágban. Cégünk több elismerést kapott már, s a Pegazus Díj azért különösen értékes, mert nem mi jelentkeztünk rá, hanem minket választottak, azaz elismerték tevékenységünket.”
Molitórisz Károly, Az Univer Product Zrt. vezérigazgatója
„Három nagyon fontos eleme van annak, hogy a hatvanéves múltra visszatekintő, tisztán magyar tulajdonú Univer a válság idején is növekedést tudott produkálni. Az egyik: továbbra sem sajnáltuk a pénzt az Univer márka építésére – sem itthon, sem külföldön, így Romániában, ahol Univer márkákkal is jelen vagyunk. Fontos elem az is, hogy saját márkás termékeket is készek vagyunk megrendelésre gyártani, illetve azokon a piacokon, ahol már lekéstünk ezen termékek megszerzéséről, keressük a bérgyártás lehetőségeit, hogy minél jobban ki tudjuk használni a kapacitásainkat. Többek között Hollandiában, Oroszországban, illetve több délkelet-európai országban is jelen vannak így a termékeink. S végül, de nem utolsósorban, nagyon fontosak a fejlesztéseink: tavaly fejeződött be egy hárommilliárd forintos beruházásunk, amellyel új csarnokot létesítettünk, új gépekkel, s ezzel önköltségünk ugyanolyan lett, mint a legnagyobb gyártóké. Ami pedig a Pegazus Díjat illeti: az benne a nagyszerű, hogy más cégek is észrevették a teljesítményünket. Ez nagyon jó visszajelzés a számunkra.”
Szabó Ervin, A Prolan Zrt. vezérigazgató-helyettese
„Azért tudunk folyamatosan fejlődni, mert mindenkori versenyképes termékekkel vagyunk a piacon, köszönhetően a folyamatos műszaki fejlesztéseknek. Munkatársainknak mintegy a fele foglalkozik fejlesztéssel; kollégáink 90 százaléka felsőfokú végzettségű s 80 százaléka mérnök. A siker még értékesebb, mert azon a két területen – villamosenergia-ipar és vasúti irányítástechnika –, amelyen a legerősebbek vagyunk, multikkal versenyzünk. Bár a szakma ezt tudja – vannak is szakmai elismeréseink –, de most kívülállók is észrevették ezt, gondolok itt a Pegazus Díjra. A boldoguláshoz az is kell, hogy megfelelő partnerekkel rugalmasan együttműködve tudjunk dolgozni. Továbbá valljuk: innovatív, kimagasló tevékenységhez megfelelő körülményeket kell biztosítani a munkatársaknak. Az elmúlt tíz évben csak két-három ember ment el tőlünk. Nyereségünk döntő többségét műszaki fejlesztésre fordítjuk, így nem kényszerülünk kockázatos hitelfelvételekre. S persze kihasználjuk az EU által kínált forrásokat is – már hat sikeres pályázatunk van.”-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.