BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljessé vált az ország légi mentése

Bővül a gyermekellátás, egységesítik a betegszállítás irányítását a mentőszolgálatnál

Lezárult a korábban összetört mentőhelikopter kártérítési ügye; a biztosító átutalta a pénzt az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ), így elérhető közelségbe került egy új, tartalék helikopter beszerzése. Az ehhez szükséges még hiányzó pénzt az egészségügyi tárca betervezte a jövő évi költségvetésbe – áll az Országgyűlés egészségügyi bizottságának készített tájékoztató anyagban.

Ezzel kapcsolatos kérdésünkre Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatója közölte: „A pécsi káresemény 2005-ben történt, a biztosítótól befolyt összeget egy AS–350-es helikopter nagyjavítására fordítottuk. Egy másik káresemény kapcsán befolyt, elkülönített összeg mellett a 2011. évi költségvetési tervben információink szerint 150 millió forint szerepel helikopterbeszerzés céljára. A majdani beszerzés paraméterei a büdzsé elfogadása után felhasználható forrás függvényében határozhatók meg.” A betegellátás biztonsága mellett azért is fontos a tartalék helikopter mielőbbi beszerzése, mert jelentős bevételhez juthat az OMSZ a külföldi betegszállításokból.

A légimentési feladatokat jelenleg öt, az osztrákoktól bérelt helikopterrel és két, az OMSZ tulajdonában lévővel látják el, mára lefedik az ország egész területét. Budaörsön, Miskolcon, Debrecenben, Szentesen, Pécsett, Sármelléken és Balatonfüreden, a hatályos jogszabályoknak megfelelően, kiképzett személyzettel dolgoznak, az egységek vezetői orvosok. Tavaly 2775 feladatot láttak el.

Biztató a vállalkozásban működő betegszállítók számára, hogy jövőre mentesülnek az irányítási költségek alól, mivel azt az OMSZ látja majd el. Az ezzel megspórolt pénzt a szállítók a szűkös finanszírozás pótlására használhatják föl. Az egészségügyért felelős államtitkárság terve szerint már az első fél évben kiépülhet az egységes online nyomon követéses rendszer, amelynek segítségével átláthatóbbak lesznek a betegszállítások. A rendszert az ágazat saját forrásából valósítja meg.

A mentést és a betegszállítást egyébként évekkel ezelőtt szétválasztották. 2006-ban az OMSZ-nél megszűnt az ülőbeteg-szállítás, két éve már kizárólag mentési feladatokat láthat el. A betegek szállítását azóta különféle vállalkozások végzik, kisebb-nagyobb döccenőkkel, leginkább a hosszú várakozás miatt panaszkodnak a páciensek. Gyakran előfordul, hogy a betegszállítóknak váratlanul sürgős beavatkozást kell elvégezniük, ezért jogszabályban írják majd elő, hogy milyen képzettség szükséges e munka ellátásához. Ugyancsak jogszabály írja majd elő az indokolatlan, köztük a távolsági és ünnepnapi betegszállítások kiszűrését.

A mentéshez az OMSZ-nek jelenleg 775 gépkocsija van, köztük 162 a vészhelyzetekben bevethető eset- és rohamkocsi. Mivel ezeknek a gépkocsiknak egy része már több százezer kilométert futott, szükség van a cseréjükre.

A gyermekmentés is prioritás az ágazat fejlesztési terveiben. Tizenegy éve indult ez a mentési forma hazánkban, akkor egy gyermekek mentésére alkalmas gépkocsit állítottak szolgálatba a fővárosban. Mára négy régióban található olyan kocsi, amelyen mentőorvos is dolgozik, ám 24 órás szolgálat csak Budapesten van. A következő években minden régióban elindítják a gyermekmentő orvosos kocsikat, és a most 12 órás szolgálati időt 24 órásra bővítik. Az új autók beszerzésénél már feltétel lesz a gyermekek rögzíthetősége. Szükséges továbbá a speciálisan a gyermekek mentéséhez szükséges műszerek és eszközök meghonosítása, valamint az egyszer használatos eszközök folyamatos garantálása. NTE

Több jut mentésre

A jövő évi költségvetés számai alapján több mint kétmilliárd forinttal nő az OMSZ működésére fordítható öszszeg, amely lehetőséget ad felújítások, fejlesztések elvégzésére is. Külön soron mintegy 1,75 milliárd forintot terveznek új mentőjárművek beszerzésére, így több mint száz új mentőautó megvásárlására nyílhat lehetőség a költségvetés elfogadása után, már ebben az évben.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.