Az intézkedés alapvető oka a pénzhiány, a takarékosság szükségessége. Az állam ugyanis az idén öt százalékkal kevesebb pénzt ad a vasútnak a közérdekű személyszállítás támogatására, mint amennyit tavaly adott. A bezárandó és a korlátozandó szárnyvonalak végleges jegyzékét január végére szeretné összeállítani a vasúti társaság.
Hasonló mértékben legutóbb 2003-ban zártak be szárnyvonalakat, akkor több mint húszat. A vasúti szakszervezetek akkor sztrájkba léptek, s két napra szinte az egész országban leállt a vasúti forgalom. A bíróság törvényellenesnek minősítette a tiltakozó akciót.
A legnagyobb vasúti szakszervezeti szövetség most is közölte: nem kizárt, hogy tagjai sztrájkkészültségbe lépnek. A tervezett lépést az ellenzék is bírálta, s tiltakozott ellene a Magyar Koalíció Pártja (MKP) is.
A szakszervezeteknek az sem tetszik, hogy a vasútnál nagyarányú leépítésekre kerülne sor. A három vasúti társaság jelenleg több mint 35 ezer embernek ad munkát. A kormány elképzelései szerint mintegy 4000 embert bocsátanának el. Az ügyben azonban vita van Ján Figel tárcavezető és Iveta Radicová miniszterelnök között is, így végleges döntés ez ügyben még nincs.