Cégvilág

Továbbra sincs pénzünk tartós fogyasztási cikkekre

A gazdasági válság hatása még mindig érezhető a tartós fogyasztási cikkek piacán. Magyarországon a legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette meg” – áll a Gfk legfrissebb közleményében.

A háztartási nagygépek területén a mosógépek tudták feljebb tornázni az amúgy is negatív mutatókat. A háztartási kisgépek piacán viszont nem csökkenésről, hanem stagnálásról beszélhetünk.

A szektorban ugyan már sok szektorban megfigyelhető volt egyfajta javulás 2010. második felétől. A tavalyi forgalom július-augusztus táján érte utol a 2009-es évet. Ennek ellenére éves szinten még nem volt képes a piac pozitív mutatókkal zárni. Kivételt képeznek a háztartási kisgépek, ahol a csökkenéssel ellentétben stagnálásról beszélhetünk. Legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza. Ez a visszaesés befolyásolta a GfK Hungária által felmért 50 kategória piacának alakulását. Az informatikai visszaesés hátterében sok számítástechnikára specializálódott üzlet bezárása, illetve állami és egyéb tenderek visszaszorítása áll.

A 2010-es évben a GfK Hungária által monitorozott szektorok (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) teljes piaci forgalma közel 266 milliárd forinttal zárt. Ez 10 százalékkal maradt el a 2009-es évtől.

A visszaesés mértéke szektoronként eltérő volt. A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak is köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása „mentette” meg. A háztartási nagygépek területén a mosógépek, azon belül is az elöltöltős szegmens növekedése tudta feljebb tornázni az amúgy is negatív mutatókat.

A decemberi, karácsonyi forgalom az előző évekkel ellentétben jobban sikerült, mint a 2009-es, kivéve a fotó és az IT területen. Megfigyelhető volt, hogy a kereskedők már a hónap elején nagyobb hangsúlyt helyeztek a marketing kommunikációra, ezzel is próbálták a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni.

A 2010-es karácsony legkelendőbb termékcsoportjai a hordozható audió eszközök, a síkpaneles televíziók, a micro audió tornyok, a DVD lejátszók, a játékkonzolok, a kézi mixerek, a kávéfőzők (kapszulás és teljesen automata készülékek), a hajformázók, a fritőzök és a borotvák voltak.

A vállalati eredmények is negatív tendenciát mutatnak

A Saturn és Media Markt elektronikai láncok tulajdonosa a Metro AG kedden közzétett gyorsjelentése szerint árbevétele 2,6 százalékkal 67 milliárd ueróra emelkedett, profitja pedig 80 százalékkal 936 millió euróra ugrott 2010 előző évhez képest. A holding "gyenge láncszeme" éppen a két elektronikai cikkeket forgalmazó vállalat volt, amelynek árbevétele 2010-ben visszaesést mutatott az előző évhez viszonyítva. Az eredményekhez a Saturn frnacia piacról való kivonulása is hozzájárult, amely 500 millió euróba került a holdingnak.

„A és Technológia területen stagnálást, esetlegesen enyhe növekedést várunk a 2011-es évtől. Biztosan tovább fog fejlődni a webes értékesítés forgalma, ami 2010-ben már a teljes forgalom 9 százalékát tette ki, illetve az új techológiákat képviselő termékek piaca: okostelefonok, televíziók és a tablet PC-k” – mondta Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője.

Mivel az energia és üzemagyag árak alakulása nem kedvez a kereskedelemnek, így azt a gyártóknak előbb utóbb be kell építeniük a fogyasztói árakba. Ennek következtében az enyhe növekedés megkérdőjelezhetővé válik. Mindemellett a piaci koncentráció továbbra is nagyon erős, ami az Electro World üzleteinek folyamatos bezárásaival csak fokozódni fog.

tartós fogyasztási cikk DVD lejátszó okostelefon televízió informatikai hardver szórakoztató elektronika GfK online értékesítés tablet pc
Kapcsolódó cikkek