BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsákutcában a hazai H-busz

Hatalmas rendelésállománya van a hidrogénüzemű buszok gyártására készülő H2 Bus Kft.-nek, ám nincs sem hitele, sem gyártója, sem szélerőműve a hidrogén előállításához. Rezeg a léc a rokon cég hidrogéncella-értékesítése alatt is.

Úgy tűnik, kátyúba esett a hidrogénüzemű buszok magyarországi gyártása és exportja. A látványos projekthez szükséges amerikai hidrogéntechnológia meghonosításáról 2007-ben még Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter írt alá szándéknyilatkozatot az amerikai hátterű Quantum Energyvel. A gyártás 2008-ban indult volna Budapesten és Miskolcon, MFB-finanszírozással. Az üzemanyagot a Quantum Energy Kft. állította volna elő úgy, hogy magyarországi szélerőművei áramával vizet bontott volna. A vállalkozás azonban nem kapta meg az MFB-től remélt hitelt. A projekt az időközben felszámolás sorsára jutott Quantum Energy Kft.-től átkerült a vele részben azonos tulajdonosi hátterű H2 Bus Kft.-hez. Utóbbi több mint ezer járműre vett fel megrendelést nyugat-európai nagyvárosoktól a következő 10 évre. Ez a darabszám jelentősen nőne, ha sikerülne bemutatni a prototípust.

Csakhogy – tájékoztatták a Világgazdaságot a H2 Bus Kft.-nél – a cég továbbra sem jut hitelhez, kiszemelt gyártóhelyeiről, szélerőműprojektjeiről és hazai üzemanyagcella-telepítéseiről pedig le kell mondania.

„A buszösszeszerelést 2006-ban az ARC buszcsalád budapesti gyártására alapoztuk volna. A hidrogénmotort a Fordtól vártuk, a hajtáslánc pedig saját mérnökeink világon egyedülálló fejlesztése volt” – közölte lapunkkal a kft. stratégiai igazgatója és többségi tulajdonosa, Dávid Csaba. Elmondása szerint azonban cége elesett a szigethalmi Auto Rad Controlle Kft.-vel (ARC) való együttműködéstől, mert a társaságtól más vállalkozóhoz került át a buszok gyártási joga. A H2 Bus másik kiszemelt partnerét, a Mercedes minőségű buszt előállító Magyar Járműtechnikai Zrt.-t felszámolják. Nincs már meg a havi 8-10 millió forintot hozó törökszentmiklósi szélerőmű sem, visszakerült a hitelező bank ellenőrzése alá.

„Hiába igazoltuk a bankoknál, hogy vannak megrendeléseink, nem kaptunk hitelt. Többszörös fedezetet követeltek, ahelyett hogy például ellenőrizték volna megrendelőink komolyságát és fizetőképességét. Közben Köln 1000 buszt igényelne tőlünk, hogy azokkal hasznosíthassa a vegyipari létesítményeiben keletkező felesleges hidrogént. Bolzano és Frankfurt 10-10 buszt vár további 40, illetve 20 járműre szóló opcióval, és a napokban Írországból is kértek öt általunk fejlesztett hidrogénhajtású buszt. Hajtásláncunk sikere felkeltette a nagy európai kikötők (Rotterdam, Amszterdam, Hamburg, Bremerhaven) érdeklődését is, ahol több ezer konténerszállító automata járművet kellene ellátni a hidrogénhajtásunkkal. De úgy tűnik, nem tudjuk a fenti munkákat elvégezni, csak ha országot váltunk” – panaszolja Dávid Csaba, akinek 1,8 milliárdja veszne el, ha hagyná az itthoni fejlesztéseket tönkremenni.

A veszteségbe belejátszik egy másik sikertörténetnek indult vállalkozás kisiklása is. Dávid Csaba H2 Power Kft. nevű cége két éve tíz hidrogéncellát telepített a Magyar Telekomnak (MT) tesztüzemre, további megrendelések reményében. E cellák sokkal olcsóbban üzemeltethetők és karbantarthatók, mint a hagyományos akkumulátortelepek és a tartalék dízeláramforrások. Hatékonysági mutatói, élettartam- és egyéb adatai is kedvezőbbek. Ilyenek Európában még nincsenek, csak az USA-ban, ahol azokat a szállító Altergy gyártja. A szükséges hidrogént – már szélerőmű híján – az amerikai hátterű, de Európában mindenhol jelen lévő, hidrogén-kúthálózatot fejlesztő Air Products and Chemical állítja elő és juttatja a kért helyszínre. Az MT hálózati adatainak ismeretében Dávid Csaba szerint akár négyezer ilyen cellát is ésszerű lenne megvásárolnia a távközlési társaságnak. Persze a cellák üzemeltetése és karbantartása csak nagyobb darabszám mellett kifizetődő, a mostani néhány egység kiszolgálása viszont hatalmas veszteséget okoz a H2 Powernek.

Ám kedvező minősítése ellenére a MT nem rendelt további cellákat. Chris Mattheisen, az MT elnök-vezérigazgatója egyebek között arról tájékoztatta Dávid Csabát, hogy piacorientált cégének a megrendelései nagyban függnek az árbevételtől, vállalatát a gazdasági visszaesés óvatosságra szorítja, de ha tendert írnak ki, azon örömmel látják a H2 Powert is.

A Vodafone 400 új bázisállomást telepít Magyarországon. Dávid Csaba bízik abban, hogy a már korábban a Vodafone-nak eljuttatott anyag alapján a cég a rendkívül költséges és környezetszennyező eljárás helyett a H2 Power világszínvonalú technológiáját alkalmazza.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.