BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt a magyar vonatterv! Magyar gyártású Intercity-vel utazhatnánk

A MÁV-Gépészet országos összefogással felélesztené a hazai vasútijármű-gyártást, elsőként egy intercity prototípusát terveznék meg. Közben más nagy tervek is formálódnak: Szolnokon a svájci Stadler szerelne össze teljes motorvonatot, Dunakeszin a kanadai Bombardier vizsgálja a villamosgyártás lehetőségeit.

Egy magyar gyártmányú intercity prototípusának a megtervezésével indulna újra a MÁV-Gépészet Zrt. kezdeményezésével a hazai vasútijármű-gyártás. Az elgondolásról készülő tanulmány hamarosan a döntéshozók elé kerül. A tevékenység az országban működő vasútijármű-ipari cégek által előállított alkatrész- és berendezésgyártáson, illetve szerelési kapacitáson alapulna. Zaránd György, a MÁV-Gépészet vezérigazgatója számos hazai, nemzetközi szinten is elismert és minősített vasútijármű-ipari beszállító céggel tárgyalt ez ügyben.

Az elképzelés jól illeszkedik a vasút szerepét előtérbe helyező kormányzati törekvéshez is, amely szerint a közösségi közlekedésnek fontosabbá kell válni az egyéninél az elővárosi, az agglomerációs, a távolsági és a kistérségi szegmensben is. Nem tudni, hogy a politikai támogatás mellett mennyi pénz jutna a hazai vonatgyártás segítésére, hiszen a konvergenciaprogram szerint a MÁV állami támogatása az idei 173 milliárdról jövőre 45, a következő két évben pedig 60-60 milliárddal csökken. A járműpark fejlesztése azonban elkerülhetetlen. A MÁV eszközeinek kétharmada húsz évnél idősebb – és nem ártana az egységesítés sem: a társaság 37-féle mozdonyt és 78-féle személykocsit használ.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.