Logisztikai bűntérkép készül, túl sok a lopás
A szárazföldi fuvarozás amúgy is az egyik legproblémásabb: rossz időjárás, közlekedési dugók, balesetek, útzárak, defektek és műszaki meghibásodások nehezíthetik az utat. Számolni kell azonban más fenyegetésekkel is, hiszen a legtöbb lopás, rablás vagy a megmagyarázhatatlan hiány és veszteség rizikója itt a legnagyobb. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények pedig anyagi és morális értelemben is jelentős károkat okoznak a gyártóknak és a logisztikai cégeknek.
Muray Melinda szerint azonban vannak olyan kockázati tényezők is, amelyek kiküszöbölhetők. Az időjárást, a forgalmi helyzetet nem lehet befolyásolni, és szinte lehetetlen minden egyes csomagot vagy raklapot megóvni a veszteségtől. Egy felelős nagyvállalat (gyártó, kereskedő, fuvarozó, egyéb) azonban igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, hogy minimalizálja a természetes eredetű és a bűncselekményekből származó kárt.
A lopások száma eredményesen csökkenthető a sofőrök minősítésével és az általuk nyújtott teljesítmény folyamatos felügyeletével. A Driver Identification Database (DIDb) az eddigi technikaközpontú megközelítés helyett az emberi tényezőre, a humánfaktorra összpontosítva hatékony megoldást nyújt a szállítmányozási veszteségek mérséklésére, megelőzésére. Az ilyen megoldásokra azért van szükség, mert a „fenyegetés” az esetek többségében belülről (is) ered. Gyakorta kiderül, hogy egy-egy gépkocsivezető is érintett az incidensben, és ilyenkor még a legmodernebb technika sem képes megelőzni a veszteségeket.
Ugrin Botond, az OS Security Kft. biztonságtechnikai vezetője szerint akár 90 százalékkal is lefaragható a visszaélések száma egy 24 órás operátori felügyelettel ellátott online monitoringrendszerrel. Különösen, ha a megoldást egyéb kiegészítő intézkedésekkel (például biztonsági parkolók igénybevételével) is kombinálják.
Hazánk is érintett a témában, Magyarországon fontos tranzitútvonalak haladnak át. Ráadásul egyre több multinacionális cég üzemeltet gyártóbázisokat az országban. A Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége (Transported Asset Protection Association – TAPA) már létrehozott egy úgynevezett logisztikai bűntérképet, amely segítséget nyújthat a szállítmányozással kapcsolatos bűnözés visszaszorításában. Ugrin Botond tapasztalatai szerint az elkövetők válogatás nélkül mindent lopnak, amit csak közúton szállítani lehet, különbségek elsősorban az áru értékéből és értékesíthetőségéből adódnak. A szórakoztatóelektronikai termékek, étel- és italáruk, fémek, ruházati cikkek mellett már a gyógyszerek, gyógyászati eszközök is a rablók célpontjává váltak. Egyre több a szállítmányozásra szakosodott bűnözői csoport, ezek tagjai a kamionokról eltulajdonított árut nemzetközi hálózatok segítségével értékesítik.
Ki fizeti meg az árát?
Évente több százmillió euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok Európa, a Közel-Kelet és Afrika útjain. A „leesett a kamionról” effektus miatt egyre több cég kénytelen a lopásokat is bekalkulálni az áraiba. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények elszaporodása miatt a boltokban végeredményben tehát a fogyasztóknak kell többet fizetniük.


