Cégvilág

Zárva a szalonok harmada

Az illegális szervizek, valamint a külföldi rendszámú autók terjedésére hívja fel a figyelmet a PwC legújabb felmérése a feketegazdaság hatását taglaló fejezetben.

Becslések szerint a válság előtti több mint 1100 autókereskedés egyharmada már bezárta a kapuit. Néhány kereskedő a veszteséges újautó-forgalmazás helyett a több mint 420 ezer darabos használtpiacra, illetve a szervizre helyezte a hangsúlyt – állapította meg a PricewaterhouseCoopers Kft. a fővárosban és vonzáskörzetében, illetve Dél-Dunántúl régióban végzett felmérése. A több márkát is forgalmazó válaszadók 82 százaléka jelezte: vállalkozását hátrányosan érinti a feketegazdaság terjedése.

Egyes szakmai vélemények szerint a hazai autószervizek már több mint fele adóelkerülő, szolgáltatásaikról számlát nem bérjárulékokat nem fizető vállalkozás – áll a felmérésben, mely szerint a káros jelenség terjedését ösztönzi az a szabály, hogy a személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához kapcsolódó áfát nem lehet levonni. Emiatt ugyanis még az egyébként a szervizek ügyfeleinek többségét adó áfaalany cégek sem érdekeltek anyagilag a szervizszolgáltatásnak a számlát szabályszerűen kiállító vállalkozásoktól történő igénybevételére.

A válság elmúlt két éve alatt a szervizekből történő elbocsátásokkal párhuzamosan növekedett az illegális „sufniműhelyek” száma, ugyanakkor a felmérés által megkérdezett márkakereskedők 55 százaléka számolt be arról, hogy a költségcsökkentések ellenére is roszszabb pénzügyi helyzetben van, mint az előző évben. A válaszadók 74 százaléka fogta vissza a reklámkiadásokat, emellett 72 százalékuk még elbocsátásokra is kényszerült.

A rosszabb pénzügyi helyzet nem csupán az eladások zuhanása miatt következett be, hiszen a vásárlók által elvárt kedvezmények s az éles verseny miatt amúgy is igen alacsony volt az egy-egy autón elért haszon. Azonban a dílerek a hitelközvetítés után a pénzintézetektől kapott jutalékból éltek – különösen a nagy boom 2005 végéig tartó három évében, amikor évente 200 ezer körül volt az utakra került új autók száma.

A hitelkihelyezési szabályozás több ponton és több lépcsőben szigorodott, majd jött a hitelválság, úgyhogy nem csoda, ha a felmérés válaszadói 2010-re vonatkozóan már egyértelműen a jármű-értékesítések és a szervizszolgáltatás haszonkulcsát nevezték meg a fő profitforrásnak.
A népszerű hitellehetőségek megszűnése következtében a magánszemélyek jó része nem vesz új autót. A nagy állami beszerzések is jórészt elmaradtak 2010-ben a költségcsökkentések miatt. Emiatt a magyar személyautó-állomány 2007 után először ismét 3 millió alá esett vissza év végére. Ez az adat azonban nem egyértelmű, hiszen évek óta divat a tehetős vállalkozók és politikusok körében, hogy szlovák, német rendszámú luxuskocsival járnak, és erre a tényre a PwC felmérése is felhívja a figyelmet a feketegazdaság hatását taglaló fejezetben.

A PwC szerint az ágazatból már javarészt kiestek azok a szereplők, amelyek nem rendelkeztek kellő erővel a válság túléléséhez. Ám a jövőt illetően így sem nagyon bizakodók a talpon maradtak: 43 százalékuk szerint az idén nincs esélye a piac bővülésének. Hogy mikor lesz nagy esélye az eladásnövekedésnek, arra a válaszadók csupán 18 százaléka jelölte meg a 2012–13-as évet.

eladás autó PwC szervíz kereskedelem
Kapcsolódó cikkek