Csak "favágáshoz" használják az IT-t a hazai cégek
A vállalatok viszonyulása az infokommunikációhoz önmagában is sok mindent meghatároz a célok kijelölésétől a fejlesztési prioritásokon és büdzséken át a mérhetőségig és az értékelésig. A kutatási eredmények tanúsága szerint az informatika működésre és üzleti folyamatokra gyakorolt hatását a tíznél több főt foglalkoztató vállalkozások meghatározónak tekintik a versenyképesség- és hatékonyságnövelés, a költségcsökkentés vagy akár a munkavállalói elégedettség szempontjából, és azzal is egyetértettek a döntéshozók, hogy az IT szerepe egyre inkább felértékelődik.
Mindezek mellett a hazai cégek 71 százaléka csak az alaptevékenységet támogató funkcióként tekint az informatikára. Stratégiai szerepet leginkább a nagyvállalati szegmensben kap az infokommunikáció; az IT-stratégia és -költségvetés írásba foglalása is itt a leggyakoribb. A kisvállalatoknál ugyanez az arány csak 14 százalék, e körben ugyanennyien abszolút marginális területként kezelik az IT-t.
A nagyvállalati kör és a kisebb méretű cégek közötti szakadék jelen van a beruházások célját tekintve is.
Az informatikához kapcsolódó projektek legtöbbje máig infrastrukturális középpontú: személyi számítógépek és szerverek beszerzését vagy hálózati fejlesztéseket jelent. Az üzleti célokat szem előtt tartó, inkább a megvalósítandó funkciókra, nem pedig az IT elemi építőköveire koncentráló beruházások elsősorban a nagyokra jellemzők. Kivételek talán az internetes jelenlétet megteremtő megoldások: a vállalati webes aktivitást fokozó erőfeszítések – értelemszerűen más-más szinten megvalósítva – a kisebb cégek számára is fontos területnek számítanak.
A vállalaton belül az IT által érintett részlegek között az első helyen az értékesítést, a felső vezetést és a pénzügyet találjuk. A beruházásokat, fejlesztéseket akadályozó tényezők között egyértelműen a forráshiányt, a szűkös anyagi lehetőségeket kell figyelembe venni valamennyi vállalati kategóriában. A megvágott informatikai büdzsékre komoly nyomás nehezedik, és a napi működés technológiai hátterének a megteremtése rendszerint elsőbbséget élvez az előremutató fejlesztésekkel szemben. Míg azonban a kisebb cégek az anyagi korlátoknál nem igazán látnak tovább, a nagyvállalatoknál a belső erőforrások szűkössége mellett a nehézkes döntéshozatal is hátráltatja az informatikai projekteket.