Miért koncentrál ránk a Deutsche Telekom?
René Obermann, a Deutsche Telekom elnök-vezérigazgatója a bonni vállalat figyelmét ismét Európára összpontosítja, és a hálózatra fordított kiadásait a hazai piacon növeli, miután vállalta, hogy eladja az gyengélkedő amerikai T-Mobile leányt. Ezzel szemben a stagnáló franciaországi piac arra készteti Stephane Richard-t, a France Telekom elnök-vezérigazgatóját, hogy Afrikát és a Közel-Keletet célozza meg további felvásárlások céljából.
A párizsi székhelyű France Telekom kedden közölte, hogy a három legnagyobb európai piacáról származó első negyedévi értékesítése 1,8 százalékkal csökkent és 7,53 milliárd eurót ért el. A Deutsche Telekom, Európa legnagyobb telefoncége, a héten valószínűleg olyan jelentést tesz közzé, amely szerint európai üzleti tevékenységéből származó bevétele 3,2 százalékkal csökkent, 9,86 milliárd euróra – vélik a Bloombergnek nyilatkozó elemzők.
"A két vállalat teljesen eltérő szemszögből közelíti meg a kérdést" - jelentette vélte genfi Pictet Asset Management távközlési alapkezelője. "A France Télécomot a francia kormány lényegében megakadályozza abban, hogy csökkentse a munkaerő-költséget. Ám ha valaki egy olyan piacon működik, ahol a haszonkulcsokat így korlátozzák, csak a növekedés gyorsításával reagálhat, erre pedig a fejlődő piacok alkalmasak – kommentált az elemző.
Amióta Stephane Richard 2010-ben átvette a tisztségét, a France Télécomot felvásárlások felé terelte Marokkóban és Irakban, kiegészítve ezzel a Jordániában, Egyiptomban, Szenegálban és az Elefántcsontparton meglévő France Telecom-vállalatokat. A francia vállalat vélhetően 7 milliárd eurót költ a régióban tranzakciókra. A KBC Asset Management szakértője emlékeztetett arra, hogy miután latin-Amerikában is jelentőssé vált a penetráció, a telekom cégek számára a terjeszkedés új terepe már csak Afrika lehet.
Ezzel szemben a Deutsche Telekom kizárta az afrikai és ázsiai felvásárlásokat, és az új adat- és hálózati szolgáltatások növelésére koncentrál dél- és kelet-európai vállalatainál. A Telekom jelenleg a román, bolgár és albán piacokon igyekszik kihasználni a növekedési lehetőségeket, az értékesítési bevétel csökkenése Európában (Németországot kivéve), miközben az adózás előtti eredmény stabilizálódhat. A cég egyébként az idei évben 17 százalékkal növelte részvényei értékeit, ami a második legjobb teljesítmény a Bloomberg által követetett huszonegy telekom cég körében.


