Autópiac - A túlélés a tét, nem a nyereség
A Reuters tudósítása szerint azonban az európai autóipar szakmai szövetsége, az ACEA szóvivője óvott a túlzott derűlátástól, mondván: a 6,076 millió darabos öthavi összesítés még így is 0,4 százalékos elmaradást mutat az elmúlt év azonos időszakához képest.
A legnagyobb európai autópiacok vegyes képet mutattak májusban: Németországban 22, Franciaországban 6,1, Olaszországban 3,6 százalékos volt a bővülés, ugyanakkor Nagy-Britanniában 1,7, Spanyolországban 23,3 százalékos visszaesést regisztráltak. Hazánkban 3814 gépkocsit helyeztek forgalomba, 12,1 százalékkal többet, mint tavaly májusban. Szlovákiában viszont 32,1 százalékkal bővült a piac a múlt hónapban, így 6513 új autót adtak el a kereskedők.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) üdvözli, hogy a piac áprilisi megtorpanása után a személyautó-szegmens 12, a kishaszonjárművek piaca pedig 19 százalékkal – 867 darabra – bővült. Ám úgy véli, ezek a forgalomba helyezési számok még messze nem érik el azt a szintet, amely az ágazat fennmaradását a „jelenlegi formájában” garantálni tudná. Nem arról van tehát szó, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem arról, hogy az értékesítés elhúzódó visszaesése és a szervizekből elmaradó autók miatt a szakma miként élheti túl ezt az időszakot. A gyenge forgalom a pénzügyi gondokkal küzdő kereskedések és javítók számára további nehézséget jelent, ez a szereplők számának további csökkenését okozhatja.
Az MGE azért ilyen borúlátó, mert a személykocsi-eladások 12 százalékos emelkedése ellenére is több mint 15 százakkal kevesebb kocsi kelt el, mint 2009 májusában. Mert míg hat-nyolc éve kétszázezer körüli volt az éves személyautópiac, még a tavalyelőtti 60 206-nál is 28 százalékkal kevesebb, nem egészen 43 500 kocsi kelt el tavaly itthon. Az egyesület tagjai viszont bíznak abban, hogy az elmúlt havi élénkülés nem lesz kérészéletű.


