A vevő a Hochtief magyarországi leányvállalata, az Airport Hungary Tanácsadó Kft. (AHUK). A közlemény megjegyzi, hogy a többségi tulajdon visszavásárlására "nem nyílt lehetőség".
Előző nap, a kormányhatározat megjelenése előtt a sajtóhírek még arról szóltak, hogy az állam nyáron visszaállamosíthatja a Budapest Airportot.
A Budapest Airport tulajdonosi szerkezete (százalék)
Hochtief Airport 37,25Magyar állam 25+1 szavazat
Caisse de depot et placement du Québec (Kanada) 13,625
Kfw IPEX Bank (Németország) 13,625
Aero Invest S.a.r.l (Egyesült Államok) 7,5
GIC Special Investments (Szingapúr) 3
(Forrás: cégközlés)A repülőteret üzemetető társaság 75 százalékát még 2005-ben az akkori szocialista kormány adta el, a 75 évre szóló üzemeltetési joggal együtt. Akkor a tulajdont és a jogot a brit BAA International Ltd. szerezte meg rekordnak számító mintegy 464,5 milliárd forintért. A privatizációs szerződés alapján idén az akkor megmaradt állami részt eladhatják valamelyik vevőnek.
Az egykori brit tulajdonos BAA ferihegyi érdekeltségéért 2007-ben a Hochtief vezette konzorcium 1,309 milliárd fontot (akkori árfolyamon számítva mintegy 476 milliárd forintot) fizetett. A vételárat két részletben utalta át: az elsőt közvetlenül a tranzakció lezárását követően, a másodikat pedig idén.
A Népszabadság pénteken megjelent cikkéből kiderül, hogy a Hochtief több mint másfél milliárd euró hitelt vett fel az üzletrész megvásárlására. A lap úgy tudja, hogy a Fidesz megbízásából még a kormányváltás idején két nemzetközi tanácsadó iroda is tanulmányozta a privatizációs szerződést, a vállalkozásokat és teljesítéseket. S arra a következtetésre jutottak, hogy ha az államnak kell a repülőtér, akkor meg kell vásárolnia. Erre azonban nincs forrás.
Magyar állam 25+1 szavazat
Caisse de depot et placement du Québec (Kanada) 13,625
Kfw IPEX Bank (Németország) 13,625
Aero Invest S.a.r.l (Egyesült Államok) 7,5
GIC Special Investments (Szingapúr) 3
(Forrás: cégközlés) -->