Cégvilág

Tízezer forintnál nem ad többet egy sportcipőért az átlag magyar

A sportcipők, a sportruházat és sportfelszerelések piacán folyamatos növekedés figyelhető meg. A cipők összesített forgalmából a férfiak és a nők nagyjából egyforma arányban részesednek. A tavaszi szezon beköszöntével a sportolni vágyók erőteljes kereslettel reagálnak a sportáruházak akcióira - derül ki a GfK Hungária adataiból.

Tovább növekszik a sportcipő piac Magyarországon. Már a 2010-es év is 6 százalékos növekedést eredményezett 2009-hez képest, de úgy tűnik, ez a tendencia tovább folytatódik. A sportcipő eladások száma 2011 első negyedévében 14 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. A legnagyobb növekedés a futócipőknél tapasztalható, 32 százalékkal több futócipőt vásároltak 2011 első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. Szintén nagyot nőtt a focicipők és az utcai szabadidőcipők forgalma, előbbi 14, utóbbi 13 százalékkal - derül ki a GfK Hungária adataiból.

Hazánkban a multinacionális sportáruházak értékesítései alapján, a sportcipő piacon a március-áprilisi és az augusztus-szeptemberi időszak a legerősebb az értékesítési összforgalmat tekintve. Márciusban a jó idő beköszöntével megnő a sportolási kedv, és ezzel párhuzamosan a sportcipő (füves, műfüves illetve salakos pályára készült focicipő, és futó cipő) vásárlás is az egekbe szökik.

Az idei március is ezt igazolja. Huszonnyolc százalékkal több sportcipőt vettünk 2011 márciusában, mint tavaly ugyanebben a hónapban. Az augusztusi hullám pedig, pedig hasonlóan más piaci szegmensekhez, az iskolakezdéshez köthető, amikor a gyermekek új cipőt kapnak, mivel a régit már vagy kinőtték, vagy egyszerűen csak új utcai cipőt kapnak tanévkezdésre.

A sportcipő piac több mint felét az utcai edzőcipők, illetve a túra és szabadidőcipők adják.  A nemek közti eloszlás elég stabil, a férfi,- illetve unisex cipők teszik ki a piac felét, míg a maradék 50 százalékon körülbelül azonos arányban osztoznak a női és a gyerekcipők. A gyerekcipők átlagára stabilan 5 ezer forint körül alakul, egyedül a november-decemberi időszakban emelkedik 6 ezer forintra. Jellemzően a karácsony előtti szezonban nő meg a drágább cipők iránti kereslet, valószínűsíthetően mivel ajándékról van szó, a vevők bátrabban nyúlnak pénztárcájukba. A női- és a férfi cipők bruttó átlagára hasonlóan alakult, előbbi 9 800 forint, utóbbi 10 300 forint, november-decemberben mindkettő 11 800  forintra emelkedett.

Hasonló növekvő tendenciát lát a Gfk a sportruházat és a sportfelszerelések piacán is. A sportáruházak ruházati eladása 9,5 százalékkal emelkedett az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest, míg a sportfelszerelések eladása 5,9 százalékkal erősödött. A trendek egyértelműek, a november-februári időszakban a síruházati, sífelszerelési és egyéb téli sportokhoz köthető sporttermékeket vásároljuk, de március beköszöntével megkezdődik a bicikli-, futó- és túraszezon. Idén márciusban jelentősen megnőtt a görkorcsolyák eladása is, áprilistól pedig már készülhetünk a nyári szezonra.

Ahogy más szegmensben is, a sportpiacon is kiemelt szerepe van a promócióknak. A sportáruházak folyamatos akciói is nagy részben hozzájárulnak a hazai sportpiac növekedéséhez, nincs olyan hónap, hogy ne találkozzunk például „kettőt fizet, hármat vihet”, vagy éppen „-15-20 százalék mindenre” akciókkal. 

„A sportfelszerelések és sportruházat piacán a hagyományosan is erős márkák megtartották piacrészüket. A sajátmárkás termékek továbbra is jól fogynak a jó ár-érték arányuknak köszönhetően, és elsősorban a kevésbé neves márkáktól tudtak elhódítani piacrészt” mondta Bécs Lajos, a GfK Hungária és Technológia szektorának Key Account menedzsere.

bicikli áruház sport akció sajátmárka sportszer kereskedelem görkorcsolya
Kapcsolódó cikkek