Csúcsformában az Apple
A ténylegesen elkönyvelt 28,6 milliárd dolláros bevétel még az elemzői várakozásokat is meghaladta, utóbbiak 24,9 milliárd dollárra számítottak. A 7,3 milliárd dolláros nettó eredmény is igen nagy meglepetést okozott az egy évvel korábbi 3,25 milliárd dollár után.
A kedvező mutatókat alapvetően két viszonylag új termékének köszönhette az alma logójú cég. Okostelefonjából, az iPhone-ból az idei második negyedévben ugyanis 20,3 millió darabot tudott eladni, ez több volt, mint amire a piac számított, részben a Japánt sújtó földrengés nyomán kialakult alkatrész-ellátási gondok miatt, részben pedig azért, hogy az őszre ígért újabb verzió miatt számolni lehetett vevői kivárással. Ennek nyomán az elemzők legfeljebb 17 millió darabos értékesítéssel számoltak. Az iPad-eladások ugyancsak várakozáson felül alakultak, a táblagép két verziójából együttvéve 9,25 millió darab talált gazdára, szemben az eredetileg remélt 7,9 millió darabbal. Ez főként annak köszönhető, hogy a korábbi 5-6 hétről jelentősen lerövidült a szállítási idő. Komolyabb csalódást legfeljebb a zenelejátszó iPod jelenthetett a cupertinói cégnek, ebből a tavalyihoz képest 20 százalékkal kevesebbet, 7,5 millió darabot tudott csak eladni.
Ami az üzleti év folyó negyedik negyedévére vonatkozó előrejelzéseket illeti, a cég vezetése kitart a konzervativizmusa mellett, és legfeljebb 25 milliárd dolláros bevételt prognosztizál, miközben az elemzők vérszemet kapva 27 milliárdot meghaladó forgalmat is teljesíthetőnek tartanak. Várakozások szerint ugyanakkor a következő években már csak 30 százalékos éves profitnövekedés valószínűsíthető az amerikai hardvergyártónál.
Lejárt lemez az Apple körüli hajcihő a gyorsjelentés kapcsán, hiszen már hagyománynyá vált, hogy az eleve nyomott konszenzust túlteljesítette a negyedéves számaival, ráadásul az aktuális időszakra is konzervatív becsléseket adott a vállalat – olvasható az Equilor elemzésében. Az elmúlt három hónapban csak az iMac-értékesítések maradtak el a várakozásoktól. Mindeközben továbbra is robusztus, csoportszinten 40 százalék feletti bruttó árréssel büszkélkedhet a vállalat. Az iPhone-nál ennél is magasabb, 60 százalék körüli a ráta, vagyis egy átlagos iPhone esetében az anyag-, a szállítási költség, a jutalékok és minden egyéb felosztható kiadás mindösszesen 40 százalékát adja az eladási árnak – mutatnak rá az elemzők. Ilyen magas árrésekkel csak a gyógyszeriparban, illetve egy-két kisebb jelentőségű iparágban találkozhatunk.


