BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Csak amerikai lehet benzinfaló? - Dühösek a német autógyártók

Az autógyártóknak alaposan feladta a leckét az Egyesült Államok kormánya azzal, hogy előírta: 2025-re jelentősen csökkenteni kell a fogyasztást. A német márkák azonban úgy érzik, hogy versenyhátrányba kerülnek, mivel Washington szabályozása kivételt tesz a – hazai gyártmányú – pickupokkal.

Barack Obama azt szeretné, ha az amerikai autóállomány átlagfogyasztása 14 év múlva csupán 4,3 lenne a tavalyi 8,1 literrel szemben. A 2025-től hatályos szabályozásra vonatkozó terv azonban kétféle értéket szab meg. A szokványos személyautók számára 3,8 literes átlegfogyasztást ír elő, a benzinzabáló városi terepjárók (SUV), valamint az odaát személyautóként használt platós másféltonnás kisteherautók, a pickupok számára azonban nem lenne ilyen szigorú a követelmény, hiszen átlagfogyaztásuk lehet 5,4 liter is.

Ez a kétféle mérce irritálja a német gyártókat, pedig ez utóbbi érték is nagyon szép feladat a motorfejlesztőknek. A világ legkelendőbb pickupja, a Ford F-150 (akkora, mint egy Ikarus), lejtőn, hátszéllel 11 litert fogyaszt, városban azonban simán benyel 21 litert is. És ez már a korszerűsített motor!

Azonban minden férfi megérti: gyönyörű, ha hörög a V-hatos (esetleg V-nyolcas) erőmű. Az amerikai férfi pedig nagyon szereti ezt a hangot. Márpedig még az óceánparti államokban is csak a nagyvárosokban nem általános a pickupok használata: a belső államokban viszont szinte a férfiasság, a pionírhagyományok tiszteletének bizonyítéka.

Nézzük az eladási adatokat: az Egyesült Államokban az első hét hónap során a legnagyobb számban eladott kocsi két "full size" pickup volt, a Ford F valamint a Chevrolet Silverado. Az előbbiből 313 ezer, az utóbbiból 216 ezer kelt el, de mindkettő forgalma közel 8 százalékkal bővült az elmúlt év azonos időszakához képest.

Egyszóval Amerika kedveli a pickupot, az egykori ekhós szekerek, a prairie schoonerek utódját. Erre jönnek az európai gyártók és azt mondják: nem igazságos, hogy a 2025-re vonatkozó terv szerint a SUV/pickup kategória kedvezményezett.

Azonban hírek szerint a detroiti Big Three, a Chrysler, a Ford és a GM komolyan lobbizott ezért a kivételért, hiszen mindhárman nagy pénzeket keresnek ezeken a járműveken. Tegyük hozzá ugyanis, a Chryslerhez tartozó Dodge Ram pickupból ugyan csupán alig 133 ezer kelt el július végéig, azonban az eladásbővülés meghaladta a 25 százalékot az elmúlt év első hét hónapjához képest.

A DPA tudósítása szerint a német márkák ugyanakkor jórészt hagyományos személyautókkal vannak jelen az amerikai piacon. Ennek ellenére a legnagyobb csoport, a Volkswagen igazságtalannak nevezte a kivételezést, a Daimler konszern pedig versenyhátrányt emleget. A BMW azonban támogatja Obama tervét. "Elfogadjuk a kihívást" – jelentette ki Josef Kerschner termelési vezető.

Pillanatnyilag ugyanakkor a fogyasztási plafon-terv még nem kötelező, hiszen előbb el kell nyernie a kongresszus támogatását. És az autógyártók azt remélik, a kongresszus azon is elgondolkodik: reális-e ekkora fogyasztáscsökkentést követelni. Vagy esetleg az alternatív meghajtások és üzemanyagok fejlesztésére kellene helyezni a hangsúlyt.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek