Cégvilág

Kelet-európaiak lopják a rezet Finnországban

Elszaporodtak a vörösrézlopások Helsinkiben - írja a Helsingin Sanomat című finn lap.

Korábban a tolvajok főleg építési területeken működtek, ma már a finn főváros más részein is előfordulnak. Legutóbb a Helsinki Városi Színház épületének ablakkereteiből törtek le nagy rézlemezeket a tolvajok. A tíz-harminc méter hosszú rézlemezek eltűnése több ezer eurós kárt jelent, a tetteseket eddig nem sikerült kézre keríteni.

A Helsingin Sanomat szerint a réztolvajlás az utóbbi években szaporodott el, a népszerűségének oka, hogy az elmúlt időszakban a vörös ipari fém ára jelentősen emelkedett. Mostanra szinte minden hétre jut egy-egy lopási eset, a rendőrségi források szerint az elkövetőek főként kelet-Európából érkeznek a finn fővárosba.

A finn rendőrség korában is találkozott hasonló bűncselekményekkel, de számukra is újdonság, hogy már az épületekből is kibontják a réz elemeket a tolvajok. A közelmúltban egy teljes tetőszerkezetet vittek el a tolvajok, az árkádot fedő réz elszállításához bizonyára teherautót használtak az elkövetők.

Mint arról beszámoltunk, a német hatóságok is hasonló esetekről adtak hírt. Csupán a német vasútnál (Deutsche Bahn - DB) tavaly kereken 4500-szor fordult elő színesfémtolvajlás, a növekedés 40 százalékos az előző évhez viszonyítva. A lopások idén is folytatódtak: ez év első négy hónapjában a DB berlini központja 1000 ilyen bűntettet regisztrált.

Ralf Schmitz, a német fémkereskedők szövetségének főtitkára szerint a magas árak nagy csábítást jelentenek. Hetente legalább egyszer érkezik bejelentés lopásról valamelyik tagvállalat részéről. "Néhány vállalatnál akár 5-6 tonna fém tűnik el" minden ellenőrzés ellenére. Sőt, legutóbb egy egész teherautónyi rakomány tűnt el útban Spanyolországból Németországba, a pótkocsival és a gépkocsivezetővel együtt.

Az iparági szövetség ugyan azonosítóval ellátott rezet használ, de a tolvajokat ez sem akadályozza meg, csakúgy, mint a több vállalat által használt videó megfigyelő rendszer. A német vasút által használt, csak UV-fényben látható jelölések segítségével a nyomozók követhetik a fém mozgását. Eszerint a nagy mennyiségeket zsákmányoló tolvajok a szállítmányokat szinte kivétel nélkül Lengyelországba és Oroszországba viszik.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek