Cégvilág

Stop a kínai vasútprojekteknek

Kína felfüggeszti az összes új vasúti beruházás engedélyezését, a folyamatban levőket pedig szigorú biztonsági előírásoknak veti alá az egy hónappal ezelőtti, több halálesetet is okozott vasúti katasztrófa miatt, tette közzé honlapján a kínai kormány. A bejelentés szerint egyes, üzemben lévő, nagysebességű vonalakon csökkenteni kell majd a sebességet. Felül fogják vizsgálni a már jóváhagyott beruházások biztonsági elvárásait is.

A július 23-i kínai vonatbalesetben 40 ember halt meg, amikor Csöcsiang tartományban, Vencsou mellett két szuper expressz ütközött, majd több vasúti kocsi kisiklott, négy pedig lezuhant egy viaduktról. A tragédia után a Sanghaji Vasút Iroda legalább három magas beosztású tisztviselőjét eltávolították. Az előzetes vizsgálatok szerint a balesetet a jelzőberendezések hiába okozta.

A vasúti minisztérium 180 emberből 47 munkacsoportot hozott létre biztonsági ellenőrzésre a Hszinhua hírügynökség tájékoztatása szerint, amely Seng Guangzu vasúti minisztert idézte. Az óránként 350 kilométerrel haladó vonatok ezentúl nem mehetnek óránként 300 kilométernél gyorsabban, ahol pedig ma 250 kilométer per órás sebesség a felső határ, ott 200 kilométer per órára csökken. Az alacsonyabb sebesség miatt csökkenni fognak a jegyárak is.

A kínai nagysebességű vonat programmal más gond is van. Legalább háromszor jelentősen késett a 34 milliárd dollárba került és a világ leghosszabbjának számító Peking-Sanghaj vonalon közlekedő vonat a viharok miatti áramkimaradások miatt. A vonalat június 30-án helyezték üzembe. Az előző vasúti miniszter Liu Zsijun ellen februárban vizsgált indult vesztegetés gyanúja miatt.

Az ország két legnagyobb vasútgyártó társasága, a CSR Corp. és a China CNR Corp. részvényeinek árfolyama 29 illetve 24 százalékkal esett a sanghaji tőzsdén az előző havi baleset óta, s a hírre, hogy a kormánynak aggályai vannak a vasúti beruházásokkal kapcsolatban. A CNR kedden közölte, hogy a minisztérium utasítására leállították a cég egyik egysége által gyártott egyes, nagysebességű vonatok leszállítását a biztonsági berendezések működési zavara miatt. Tizenhét szerelvényről van szó, 6,7 milliárd jüan értékben.

A vasúti minisztérium közvetve 2,1 millió főt foglalkoztat, adóssága 2,1 ezer milliárd jüan, annyi, mint Kína GDP-jének az 5 százaléka. Eredeti tervei szerint Kína legalább 2,8 ezermilliárd jüant (436 milliárd dollárt) kívánt arra költeni, hogy 2015-re a jelenleg 91 ezer kilométer hosszú nagysebességű vasúthálózatát 120 ezer kilométeresre bővítse.

CSR vasút China CNR katasztrófa fejlesztés
Kapcsolódó cikkek