Szolnok környékén szeretné letelepíteni a FLIRT villamos motorvonatok svájci beszállítóit a gyártó magyarországi leányvállalata, a Stadler Trains Magyarország Kft. Az elképzelésről hamarosan beszállítói konferenciát szervez a városházával közösen. „Tekintettel a svájci frank erős voltára, versenyképesebbek lehetnek az ottani gyártók termékei, ha azokat Magyarországon állítják elő” – érvelt a Világgazdaságnak Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport hazai országigazgatója.
Szükség is van a külföldi beruházók becsalogatására, mert a Stadler Kft. tapasztalatai szerint viszonylag kevés olyan hazai kis- és középvállalat van a vasúti gépgyártás területén, amelyet be lehetne vonni a motorvonatok esetleges magyarországi összeszerelésébe. „Felmértük a lehetséges itteni beszállítókat, néhányat valóban találtunk, de kevés az olyan tőkeerős hazai vállalkozás, amely tevékenységben és kapacitásban is megfelelő partner lehetne egy ilyen projekt megvalósításában. Nagyon szeretnénk, ha a hazai gyártás során minél nagyobb magyarországi beszállítói hányadot tudnánk elérni, hiszen számunkra is előnyösebb, ha hazai vállalkozásokkal működhetünk együtt. A jelenlegi kalkulációk szerint összességében mintegy 50-60 százalékos hazai beszállítói hányadot lehetne elérni itteni összeszerelésű motorvonatok esetén, ez az imént említett jelenlegi beszállítói kapacitásokat figyelembe véve igen kiemelkedő, talán egyelőre kicsit optimista eredménynek is számítana. Egyébként a Stadler a FLIRT-ök karbantartása során is egyre több hazai vállalkozót von be az alkatrészek utánpótlása és egyéb javítások terén. A bajai GTK például jelenleg a FLIRT-ök garancián túli áramszedő-javítását végzi, és a cég további feladatokat is tudna vállalni. A lehetséges beszállítók körének a feltérképezése folyamatos, találtunk olyan társaságot, amely példának okáért olyan fedélzeti transzformátorokat gyárt, amelyeket jelenleg a nem magyar gyártású vonatok esetében az ABB-től veszünk. Különböző belső alumíniumberendezéseket, például kapaszkodót, szemetesedényt, csomagtartó polcot is készít olyan hazai gyártó, amelynek már egyébként is komoly referenciái vannak, hiszen a Railjet vonatokhoz és a Bombardier-nek is beszállít. A MÁV-Gépészettel eleve kiváló az együttműködés, élő szerződésünk van magasabb szintű karbantartási munkálatok elvégzésére, de adott esetben több munkába is be tudnánk vonni a társaságot, például szállíthatná a vonókészüléket, s akár itt lehetne összeszerelni a mozdonyfelügyeleti berendezést és a vonatbefolyásoló rendszereket is” – sorolta Dunai Zoltán.
Az ügyvezető igazgató tapasztalatai szerint a Stadler két magyarországi telephelye technológiájának a kialakítása során is tapasztalható volt, hogy alig van Magyarországon valóságos magyar tulajdonú és itteni technológiát alkalmazó, vasúti beszállításra alkalmas kkv, de ugyanez a helyzet az úgynevezett másodlagos beépítésű beszállításnál, azaz a pótalkatrészgyártásnál és a szerviznél.
„Gyakorlatilag külföldi berendezéseket kellett vennünk” – közölte. A pusztaszabolcsi vonatmosót például a német Christtől szerezték be, a padló alatti kerékesztergát a spanyol Talgótól, a csoportemelőt a német Kumbruchtól, a tetődarut pedig a finn Kone Cranestől. Már az is jó volt, ha a gyártónak volt itteni képviselete, importőre, viszonteladója vagy szervize. Nagyjából az utóbbiakban merült ki a két telephely létrehozásában a hazai kkv-k beszállítási képessége, ami a cég tapasztalatai szerint lényegesen kedvezőtlenebb gazdasági struktúrát jelent, mint hasonló esetben a lengyelországi vagy a csehországi. (A Bombardier Talent villamos motorvonataihoz például, amelyeket Magyarországon a Stadler szervizel, a kerékpárokat Csehországban készítették.)
Ugyanígy épült a szolnoki bázis is. A CNC-forgácsoló gépeket a svájci Emmegi szállította, de külföldről jött a hegesztőrobot, a hegesztőgép, a festőkabin szemcseszórója, festőberendezése és a hegesztő forgatóberendezése is. Ezeknek legfeljebb a telepítésében tudtak magyarországi cégek érdemben részt venni. Már az is jó volt, ha valamely hazai kkv-nél volt olyan tervezési kapacitás, amelynek alapján a kkv ki tudta választani a megfelelő külföldi gyártókat és telepíthette az eszközt a csarnokban.
A meglévő csoportelemelő, az eszterga és a diagnosztikai műszerek alkalmasak az új feladat elvégzésére is, azaz a saját gyártású FLIRT vonatok karbantartására kiépített technológiával az idegen gyártású Talentek karbantartása is elvégezhető. A Talentek átadás-átvétele egyébként október eleje óta folyamatos, és a vonatok karbantartása elindult a pusztaszabocsi telephelyen. Szolnokon a vonat-összeszerelő csarnok kialakítása, illetve a korábban az anyacégnél folyt forgóváz-revízió Magyarországra telepítése és a kerékpárok javítására való felkészülés az aktuális feladat. A forgóváz-revíziós kompetencia-központ kialakítása jelenleg tervezési fázisban van, de a gyártó már vizsgálja a lehetséges helyszíneket a befektetés megvalósítására. Elkészült az a dokumentáció, amely tartalmazza a forgóvázjavításhoz szükséges gépi berendezéseket és a majdani munka technológiai sorrendjét. Magyar cégek is szerepelnek a lehetséges beszállítók között: a Tekszol és a VOX-Automatika.
A meglévő csoportelemelő, az eszterga és a diagnosztikai műszerek alkalmasak az új feladat elvégzésére is, azaz a saját gyártású FLIRT vonatok karbantartására kiépített technológiával az idegen gyártású Talentek karbantartása is elvégezhető. A Talentek átadás-átvétele egyébként október eleje óta folyamatos, és a vonatok karbantartása elindult a pusztaszabocsi telephelyen. Szolnokon a vonat-összeszerelő csarnok kialakítása, illetve a korábban az anyacégnél folyt forgóváz-revízió Magyarországra telepítése és a kerékpárok javítására való felkészülés az aktuális feladat. A forgóváz-revíziós kompetencia-központ kialakítása jelenleg tervezési fázisban van, de a gyártó már vizsgálja a lehetséges helyszíneket a befektetés megvalósítására. Elkészült az a dokumentáció, amely tartalmazza a forgóvázjavításhoz szükséges gépi berendezéseket és a majdani munka technológiai sorrendjét. Magyar cégek is szerepelnek a lehetséges beszállítók között: a Tekszol és a VOX-Automatika.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.