A MÁV jórészt monopolhelyzetben lévő beszállítóktól vesz igénybe számos olyan szolgáltatást, amelynek maga a MÁV is szinte a kizárólagos vevője is, s amelyet korábban épp tőle szerveztek ki.

Így olyan kölcsönös függések alakultak ki az állami társaság és a beszállítói között, amelyekben az előbbinek nagyobb a kiszolgáltatottsága Szarvas Ferenc, a társaság vezérigazgatója szerint. A felsővezetékek karbantartására például 2010-re olyan ajánlatot kapott a tenderen a MÁV a piac két kizárólagos szereplőjétől, amelyek elfogadhatatlannak minősültek. Ezért erre az évre csak csökkentett szolgáltatási szerződés született, igaz, opcióval 2012-re is.

"Megvizsgáltuk a helyzetet és úgy döntöttünk, hogy a tevékenységet visszavesszük a pályavasút üzletághoz. Ezzel jövőre 2 milliárd forinttal olcsóbban jövünk ki, mintha lehívnánk az 5,4 milliárdos opciót" - magyarázta a vezérigazgató cége sajtótájékoztatóján. Vannak további előnyei is a lépésnek. Megállítható a szolgáltatás utóbbi időben tapasztalt minőségromlása (megszaporodtak a felsővezeték-szakadások), és visszakerült a csoporthoz egy számára amúgy is alapvető fontosságú, stratégiai tevékenység.

A munka visszaszervezése 2,5 milliárd forintos egyszeri beruházással jár, de az említett megtakarítás miatt hamar megtérül.