Miközben hétfő reggel a budapestiek már meg sem lepődtek azon, hogy kétszer is leállt a hármas metró forgalma füstölő szerelvények miatt, elterjedt a hír, hogy tízezer forintos útdíjat kellene fizetni mindenkinek, aki autóval közlekedik a fővárosban. Végül Tarlós István főpolgármester nyilvánosságra hozta a levelet, amelyet Orbán Viktornak írt a BKV megmentéséről. Ebből kiderül, valóban megvizsgálták az útdíj bevezetésének a lehetőségét, ám az is, hogy azt nem támogatják. Nem kizárt azonban, hogy mégis lesz útdíj: azt az értesülést nem cáfolta senki, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium ezt az ötletet szemelte volna ki.
A városházán úgy számoltak, hogy ha bevezetnék az útdíjat, a 600 ezer fővárosi vagy oda behajtó autó felével bliccelnének, további 60 ezer jármű tulajdonosai pedig inkább a tömegközlekedést választanák. A bevétel még így is 32 milliárdos volna, ám a városvezetés nem javasolja a bevezetését. Egyrészt azért, mert a betartását ellenőrizni géppel nem lehetne, csak élő munkaerővel és rendőrségi jelenléttel, másrészt úgy látják, az aránytalanul terhelné a csak városon belül rövid távokon közlekedő budapesti autósokat az ingázókkal szemben.
A BKV megmentéséhez szükséges további lehetséges elképzelések között szerepel a helyi közlekedési adó bevezetése. Ezt a vállalkozásokra vetnék ki, a helyi iparűzési adóhoz hasonlóan, mértéke a korrigált árbevétel 0,2 százaléka lehet. A levélben azonban azt is hozzáteszik, még nem vizsgálta senki, nem lassítaná-e le ennek bevezetése a gazdaságot.
A vidéki városok tömegközlekedését is átalakíthatná az a javaslat, hogy a helyi tömegközlekedés áfakulcsát 27-ről 5 százalékosra csökkentsék. Ettől Tarlós István csak az idén 13 milliárdos könnyebbséget várna. Megvizsgálták azt is, milyen hatásokkal járna, ha a 2 százalékos helyi iparűzési adót Budapesten 2,25 százalékosra emelnék fel, úgy, hogy a 0,25 százaléknyi különbözetet a tömegközlekedésre fordíthatnák. A legnagyobb veszélyt itt az jelenti, hogy a fővárosi cégek elhagynák a várost. Évente 21 milliárd forint érkezhetne ebből, azonban az agglomeráció így is kimaradna a rendezésből.
Ezért is került be a javaslatok közé, hogy azoknak a településeknek, amelyeket érint a BKV, a helyi adóbevételei legfeljebb 5 százaléka kerüljön át Budapestre. Ez éves szinten egymilliárd forintot jelentene. Vizsgálják azt is, hogy a kerületek több pénzzel szálljanak be a BKV finanszírozásába. A végső döntést a kormány mondja ki, nem kizárt, hogy már a szerdai kormányülésen. VG
Dugódíj még lehet
A dugódíjat nem veti el a főváros, ez azonban a hasonló szóhasználat ellenére sem jelent egyet az útdíjjal. A dugódíjat csak a legforgalmasabb területekre behajtóknak kellene megfizetni, és valószínűleg nem egyszeri összeget, hanem a behajtások számának függvényében. Ezt az elképzelést továbbra is támogatják Tarlósék – a főpolgármester külön közleményben jelezte, hogy az ötlet változatlanul él.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.