Cégvilág

Vezércsere és milliós álomhatár

Ismét felzárkózna a 2011-ben igencsak ellépő Samsung–Apple kettőshöz az okostelefon-piac tavalyi két vesztese, a Nokia és a Research In Motion (RIM).

A korai megjelenésnek köszönhetően a finn társaság, és a Blackberryt gyártó RIM 2010 végén még egyértelműen uralta a szektort – ekkor tízből nagyjából négy eladott okostelefont a két vállalat egyike értékesített –, az elmúlt bő egy évben azonban egyik cég sem okozott túl sok örömet befektetőinek. A harmadik negyedévben a Gartner elemzése szerint a globális piacvezető már a dél-koreai Samsung volt, amely 4 millióval több készüléket értékesített, mint a részesedése nagyjából felét elbukó Nokia, miközben a RIM ugyan növelte eladásait, de a piaci átlagtól messze elmaradó mértékben, így részesedése 15-ről 11 százalékra hanyatlott.

A finn és a kanadai vállalat hanyatlása egyaránt arra vezethető vissza, hogy lemaradtak a fejlesztésben, míg azonban a Nokia vesztét a Symbian operációs rendszer okozta, addig a Blackberry gyártója az érintőképernyő terjedéséről nem vett időben tudomást.
A tavalyi visszaesést követően azonban 2012-ben mindkét vállalat újabb áttörésben bízik, s kihasználva a továbbra is dinamikusan bővülő keresletet ismét felvennék a versenyt a Samsunggal és az Apple-lel.

A RIM e hét elején jelentette be, hogy – a sikeres stratégiaváltás érdekében – bő két évtized után távozik a társaságtól operatív irányításából a Mike Lazaridis–Jim Balsillie vezetői páros, akiket a céghez négy éve csatlakozó Thorsten Heins vált a vezérigazgatói székben. A két korábbi cégvezető a felügyelőbizottságba vonul vissza, míg az új vezér feladata az lesz, hogy visszaterelje a RIM fejlődését a korábbi mederbe. A társaság ugyanis 1999 és 2009 között évente átlagosan 78 százalékkal növelte bevételét, 2007-et követően pedig egy ideig Kanada legértékesebb vállalata is volt (piaci értéke a csúcson a jelenlegi nyolcszorosára rúgott).

Miközben a RIM vezércserével próbál lendületet venni, a Nokiánál az új Microsoft operációs rendszerrel futó mobilokban bíznak, s elemzők szerint nem is ok nélkül. A Bloomberg konszenzusa alapján ugyanis a finn gyártó nagyjából 1,3 millió ilyen készüléket értékesíthetett 2011-ben, annak ellenére, hogy a telefonok Európa jelentős részében csak novemberben kerültek piacra. Szakértők szerint amennyiben valóban sikerült átlépnie tavaly az egymilliós határt a Nokiának, az elégnek bizonyulhat a befektetői bizalom visszaszerzésére. Erre pedig a finn gyártónak nagyon nagy szüksége lenne, a társaság piaci értéke ugyanis az elmúlt évben nagyjából felével, mintegy 19 milliárd dollárral csökkent.

vezérigazgató RIM Apple Symbian Blackberry Samsung
Kapcsolódó cikkek