Cégvilág

Elszakadt a cérna az európai légitársaságoknál

Elszakadt a cérna az európai légitársaságoknál; szerintük az EU nem tesz meg mindent, hogy az ágazatot versenyképes helyzetbe hozza. És hogy kivel mérkőznének az európaiak illetve szövetségük az AEA, Association of European Airlines – írja a Turizmus Online.

A „coming out” már évek óta érett, de kiélezte ezt különösen az az aggasztó eredmény, mely szerint az európai légiközlekedés más régiókkal szemben alig termelt valamicske profitot az utóbbi 2 és fél évben, épp csak megelőzve a sort záró Afrikát - derült ki csütörtökön Brüsszelben, az AEA elnökségi ülését követő nemzetközi sajtókonferencián.

Mindennek az oka az európai döntéshozás nehézkessége, hogy politikusok vitatkoznak politikusokkal olyan kérdésekről, döntésekről, melyek előkészítését és kidolgozását az ágazatra kellene bízni - fejtette ki véleményét Bernard Gustin AEA-elnök, a Brussels Airlines vezérigazgatóhelyettese – tudósít a Turizmus Online. A vén kontinens légi fuvarosai elsősorban a közel-keleti légitársaságoktól féltik gyűjtő-elosztó pozícióikat, piacaikat. A kezdeti óvatoskodást követően - mely szerint „szomszédaink” közül néhányan elképesztően versenyképes infrastruktúrával együtt fejlesztenek hub-okat - végül csak kibukott, kik azok a szomszédok.

Ahogy a sajtókonferencián fogalmaztak, Európa légiközlekedési térképe egy agyonfoltozott paplan benyomását kelti. A magaslégtéri határokat a nemzetállamok határai jelentik az unión belül is. Ezen túl kéne már lépni a légiirányításban és létrehozni az ún. határon átnyúló FAB-okat (Functional Aerospace Block), Ezekben nincs szükség annyi felesleges vargabetűre, mint amit a - nem először, és nem utoljára - elrettentő példaként felhozott Lyon-Amszterdam útvonalon leír egy gép.

A légtér rendbetétele éves szinten az európai légitársaságoknak akár 15 százalékos üzemanyag megtakarítást is jelenthet. Első lépés lehetett volna a légtéri közösködésben, ha a tagállamok csökkentik a légiirányítás díjait 3,5 százalékkal 2014-ig. Ezt pont a legnagyobb légiforgalmat bonyolító országok, köztük Franciaország, Németország, Nagy-Britannia - voltak képtelenek vállalni. 

Az európai repülőterek 2001-2010 között átlagosan 15,1 százalékkal növelték nyereségüket, ugyanezen időszak alatt a légitársaságok mindössze 0,8 százalékkal. Az időszak során 73 000 dolgozót bocsátottak el, 21 százalékkal vágták vissza belső kiadásaikat. Eközben 22 százalékkal nőttek a külső kiadásaik

A repülés globális ágazat, globális megoldást igényel, különösen környezetvédelmi kérdésekben, mint kibocsátás-kereskedelmi rendszer, ETS. Ezzel alaposan feladta a környezetvédelmi leckét az unió a világnak, anélkül, hogy megkérdezte volna a világot, mi lenne, ha az összes, az unió területére közlekedő légitársaság beszállna a kibocsátási kvótakereskedelembe - nehezményezték. Ahogy Kína, India és az USA is nehezményezi az egyoldalú jogi lépést. Az AEA attól tart, hogy ez kereskedelmi háborút indíthat el, mellyel megint csak az európai légitársaságokon csattanhat az ostor.

 

légicég kibocsátás ETS légitársaság légtér
Kapcsolódó cikkek