Cégvilág

Filmek háttérképei csábíthatják a turistákat

Jó hír a filmiparnak, hogy megújította film- és médiatámogatási rendszerét a Médiatanács, és a tavalyi 446 millióról 645 millióra emelkedik a filmek készítésére fordítható keretösszeg.

Ráadásul egy helyett három alkalommal is beadhatnak pályázatot a filmkészítők. „Olyan pályázati rendszert kell felépíteni, amelyben biztosítva van a közpénzek felelős felhasználása, és a folyamat minden elemében transzparens. Meggyőződésem, hogy az alkotói szabadságot semmi nem korlátozhatja, de szeretnénk könnyíteni a pályázók adminisztratív terhein is. Célunk, hogy 2013 elejétől rendszerünk alkalmas legyen az online pályáztatásra” – mondta Kollarik Tamás, a Médiatanács tagja.

Szintén biztató fejlődése a szakmának, hogy ha nehezen is, de Magyarországon is megszületett mára a filmipar és a turizmus közötti együttműködésből a filmturizmus, amely napjainkra az egyik húzóágazat lett. A világon egyre több város, kulturális vagy természeti látnivaló válik turistalátványossággá egy-egy mozifilm bemutatóját követően.

A filmek jeleneteiben látható helyszíneken sok esetben szabályos turistainvázió kezdődik, hatalmas bevételhez juttatva a helyi vállalkozókat. A jordániai Petrát Steven Spielberg tette újra népszerűvé az Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag című film zárójelenetével. A Borat című film bemutatása óta soha nem tapasztalt turisztikai érdeklődés indult Kazahsztán iránt. A Gyűrűk Ura miatt pedig Új-Zélandra özönlöttek a rajongók.

„A hazánkban készülő filmes produkciók növekvő száma is jelzi, hogy a filmipar a filmturizmussal karöltve nagy jövő elé néz. Közös célunk a külföldi filmes megbízások számának gyarapítása, Magyarország mint attraktív és költséghatékony desztináció népszerűsítése” – mondta Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Terveik szerint egykapus ügyintézéssel segítenék a hazánkba érkező külföldi produkciók munkájának összehangoltságát és a filmturizmust.

Mára a szakma is felismerte: egy-egy nagysikerű filmnél nem is kell jobb reklám egy város vagy régió idegenforgalmának fellendítéséhez. Az utazásszervezők a sikerfilmeket mozgóképben megjelenő utazási ajánlatnak tekintik, és eszerint alakítják kínálatukat. Budapesten is egyre gyakrabban zárnak le utcákat filmforgatás miatt, jelenleg Bruce Willis és stábja dolgozik a Die Hard 5 jelenetein.

gyűrűk ura film Spielberg Új-Zéland
Kapcsolódó cikkek