BUX 41,771.33
-2.62%
BUMIX 3,894.54
-2.16%
CETOP20 1,992.63
0.00%
OTP 10,290
-4.50%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.60%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,595
-2.74%
RABA 1,155
-0.86%
0.00%
0.00%
+0.62%
-1.83%
-4.74%
+22.22%
-1.72%
0.00%
+0.41%
OTT1 149.2
0.00%
-1.48%
MOL 2,770
-3.48%
-1.51%
ALTEO 2,360
-0.84%
0.00%
-3.11%
EHEP 1,525
+4.10%
+1.42%
-1.40%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
+1.90%
-2.21%
-2.96%
0.00%
-2.42%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,190
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Jó üzlet a balatoni sport

Úszva, vitorlázva, vagy akár biciklin, tízezreket hagyhat ott, aki a Balatonnál sportolna, bár ha nem kényes a kiegészítő szórakozásokra, olcsón is megúszhatja. A nagy balatoni rendezvényeknek, mint a Kékszalag, vagy a tó átúszása, egyre nagyobb a presztízse, bővül a szponzorok köre, a tőlük származó bevételek miatt pedig már meg is éri megszervezni a versenyeket.

A hét második felében Magyarország egyik legnagyobb szabadidősport-központjává válik a Balaton. Csütörtökön kezdődik a Kékszalag vitorlásverseny, szombaton, ha az időjárás is engedi, jöhet a Balaton-átúszás, és ugyanezen a napon, a Spirit of Balaton nevű túrán 24 óra alatt lehet próbálkozni a tó körülbiciklizésével is.

Orvosi ellátás, logisztika, versenyfelügyelet - csak három az olyan kiadások közül, amelyekre nem keveset kell költenie egy amatőr sportverseny szervezőinek éppúgy, mint a legnagyobb versenyek irányítóinak. A kiadások nagy része nem nagy, sok kisebb részből állnak össze a rendezvények költségei.

A nevezési díj általában szinte jelképes. A felkészülés költségeihez képest a Balaton-átúszáson a legdrágább elindulni, itt 5 ezer forint, illetve a 14 éven aluliaknak 4 ezer a nevezési költség. A kerékpározóknak lehet az indulás szempontjából a legkönnyebb dolguk: náluk a nevezés ingyenes.

A Kékszalag indulási díja ennél több, 8 ezer forint, de annak, aki komolyan veszi a vitorlázást, ez csupán aprópénz a sport többi költségéhez képest. A győzelemre is esélyesnek tartott Lillafüred nevű hajó például körülbelül 12 millióból épült meg - igaz, ez kiugró példa. A Kékszalagon létezik 22 ezres nevezési díj is: azok indulhatnak ennyiért, akiket egy hajótulajdonos hív meg, sportolói igazolásuk pedig nincs.

A szervezőknek nem kevés kiadást kell fedezni. A legnagyobb tételek mellett, mint a versenyfelügyelet, a Kékszalagon a versenyzők GPS-es követése, vagy épp az időeredmények mérése, a legtöbb kiadási cél olyan, hogy csak a hiányuk tűnne fel. Kötelező természetesen az orvosi felügyelet biztosítása - a partra egy mentőautót 20 ezer forint környékén már lehet bérelni, a vízi készenlét azonban ennél bonyolultabban oldható meg.

A Balaton-átúszáson jelent külön logisztikai problémát, hogy a verseny nem ugyanott ér véget, mint ahol kezdődik, vagyis a versenyzők ruháit, értékeit, egyáltalán, mindenüket, amivel a rajthoz kimentek, de a vízbe nem viszik magukkal, el kell juttatni Révfülöpről Balatonboglárra. A szervezők a ruhákat ingyen átszállítják, de ők állják a résztvevőknek a két település közti bérelt hajó díját is. Ezenkívül biztosítani kell a rajtnál és a célba érésnél is a kényelmet. Az úszás előtt külön megvizsgálják a résztvevők orvosi alkalmasságát is, ez sincs ingyen a szervezőknek. Nem csekély kiadást jelentenek a rendezvényekhez köthető egyéb programok is - igaz ez mind a Kékszalagra, mind a Balaton-átúszásra.

A kerékpárosoknál más a helyzet, igaz, ott nincs is annyi kapcsolódó program: a tó körüli településeken állítanak fel sátrakat, ahol pecsétet kapnak az áthaladók, és ha szükségük van rá, más segítséget is.

Persze a két nagy verseny köré az elmúlt évtizedekben kiépült akkora presztízs, hogy ne legyen probléma neves szponzorokat találni. A Kékszalag névadó szponzora idén az MVM Partner Zrt., és más neves cégek is megtalálhatók a szponzorlistán. A vitorlásverseny fő támogatói az Audi és a Dockyard, a Balaton-átúszás szponzorai közt pedig ott van a Raiffeisen, a Groupama, vagy épp a Mitsubishi is.

A nagy cégeknek a reklámérték miatt megéri beszállni a versenyek támogatásába, így pedig már könnyebben finanszírozhatóak a kiadások is. A Balaton-átúszásnál keveredik a vállalati és az állami támogatás, a főszponzorok közt ott van a Magyar Olimpiai Bizottság és a Honvédség is. A kerékpárverseny pedig nem érte el azt a szintet, hogy a vállalatok igazán felfigyeljenek rá, legnagyobb támogatójuk az Emberi Erőforrások Minisztériuma.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek