Összesen 436 millió forintos átfogó beruházás sorozatot hajtott végre a Kravtex Kft.-hez tartozó mosonmagyaróvári Kühne Zrt., a Credo autóbuszok vázszerkezeteinek gyártója. A beruházás az eszközpark megújításán felül egy 50 millió forintos kutatás-fejlesztési programot is magában foglalt, amelyből június végén fejeződött be egy új autóbusz család vázszerkezetének háromnegyed éve kezdődött tervezése. A beruházás sorozathoz az Új Széchenyi Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Programjának keretében 2011-ben nyert 128,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert el a Kühne.
A húsz mérnök részvételével kidolgozott új váz-koncepció egy teljes buszcsalád alapja, amely alacsony tömegének és moduláris felépítésének köszönhetően teljesen lefedheti a hazai autóbusz közlekedés támasztotta igényeket. A Citadell, Econell és Inovell típusnevű járművek és a hamarosan bemutatásra kerülő új intercity busz az első teljes egészében hazai fejlesztésű buszcsalád, amely megoldást kínál az egész ország közösségi közlekedésének megújítására – tájékoztatta lapunkat Süli Csaba vezérigazgató, hozzáfűzve: több mint húsz különféle sajátfejlesztésű modell gyártására képes cég.
A technológiai beruházások közül kiemelkedik egy 250 millió forint értékű komputervezérelt háromdimenziós lézervágó berendezés, de emellett a gyártóterület növelése során az új üzemrészbe hegesztőgépeket, hidraulikus prést, darukat, targoncákat, CNC zártszelvény hajlítót is telepítettek.
Amíg – busztender kiírásának hiányában – áll a hazai piacra való buszgyártás, öröm az ürömben, hogy némileg bővült az autóbusz vázelemek exportjából származó bevétel az első fél éven. A Kühne ugyanis jó ideje egy nyugat-európai luxusbusz-gyártó cég beszállítója. Mindez azonban nem biztosít elegendő munkát az alkalmazottaknak, ezért a Kühne most szabadságol, illetve akit lehet, áthelyez a buszgyártásból a mezőgép gyártásba.
A 150 éves cég eredeti profilja ugyanis a mezőgazdasági és talajművelő gépek gyártása. A mezőgazdasági gépek fő piaca természetesen Magyarország, majd Ukrajna következik, de kisebb mennyiséget szállítanak Szlovákiába és Ausztriába is. Az a mezőgazdasági gépek forgalmának egyharmadát teszi ki. Ami a tavaly kezdődött ukrán export illeti, a vetőgép megrendelések száma elmarad a várttól, viszont a nehéztárcsa és hengerborona kivitelére nem panaszkodik a vezérigazgató. A cég idei új terméke a sűrűkéses középmély talajlazító, és rövidesen piacra lép a tavalyi OMÉK-en bemutatott úgynevezett rövidtárcsa is.