BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jövőé a 2012-es év autója

Hazai körülmények között teszteltük az automobilizmus (egyik lehetséges) jövőképét előrevetítő, az év autójának választott Opel Amperát

Tizenöt éves pályafutásom alatt egyetlen autó sem váltott ki akkora érdeklődést az emberekből, mint az Ampera. Persze a futurisztikusan vagány formaterv már önmagában is komoly feltűnést kelt, de a figyelem ezúttal sokkal inkább a jövőbe mutató technikának szól – mintha éreznék, hogy ez a változás előszele. Az Ampera ugyanis a hibridek legfejlettebb, úgynevezett hatótávnövelős (range-extender) evolúciója. Itt már a villanymotorra osztották a főszerepet, a kiegészítő benzinmotor alapvetően áramtermelésre szolgál, és kizárólag szükségesetben (például lemerült akkunál, padlógázos gyorsítás vagy hegymenet) vesz részt a hajtásban. Komplikáltan hangzik, de a vezetőnek éppen annyi dolga van, mint egy fokozatmentes automatával felszerelt kocsiban – az első kerekek hajtása bonyolult kettős bolygóművön és elektromos kuplungokon keresztül történik. A gyakorlatban a legapróbb megtorpanás nélkül, kifejezetten fickósan gyorsít, és előzési rugalmassága is megnyerő. Mivel a villanymotor 370 Nm-es nyomatéka azonnal és folyamatosan jelen van, a 150 lóerőnél sokkal acélosabbnak, a 10 másodperc körüli százas sprintnél pedig sokkal fürgébbnek érezni az Amperát. A hagyományos vezetési élményhez képest a legnagyobb különbség, hogy motorhang nélkül, szinte néma csendben hasítunk, városi forgalomban csupán a gumik gördülési zaja hallatszik. Úgyhogy fokozottan kell figyelni a gyalogosokra, biciklisekre, madarakra, kutyákra, macskákra – egyébként külön gyalogosduda is van. Már csak azért is, mert a vaskos tetőoszlopok és a magasra húzott farrész miatt meglehetősen korlátozott a körkilátás. Ezt leszámítva remekül manőverezhető a kocsi, kormányzása közvetlen és pontos, jól fogja az utat, stabilan fordul, a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés ellenére pedig még a rugózása is rendben van.

Hétköznap az amperások mintapéldánya és a környezetvédők szuperhőse voltam. A 16 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor 230 voltos hálózatról 16 Amperrel 4, míg 10 Amperrel 8 óra alatt tölthető fel. A lényeg azonban, hogy a szerkesztőség és a külvárosi kis lakás közötti ingázás, illetve az ügyes-bajos dolgok intézése közepette mindig belefértem a „villanyos” hatótávba: vezetési stílusomtól, az elektromos fogyasztók használatától, az időjárási és domborzati viszonyoktól függően az Opel 40–80 kilométert tud megtenni elektromos autóként, zéró károsanyag-kibocsátással. Ilyenkor hozzávetőleg 16 kWh/100 km fogyasztással számolhatunk, ami a legutóbbi áramszámlámból kiindulva körülbelül 800 forintot taksál.

Aztán hétvégén, hosszabb távon, családi autóként is kipróbáltuk az Amperát. A négyszemélyes utastér széltében kissé passzentos és fejtérben szűkös, a csomagtartó pedig kisautósan szerény, de legalább bővíthető. Főleg a vételár tükrében olcsó az ajtók és a középkonzol műanyag burkolata, a hátsó ülések közötti tépőzáras tároló és a csomagtér takaróhálója. A mozgalmas képernyők és a rosszul tagolt középkonzol miatt körülményes a műszerfal áttekintése.

Tetszett/nem tetszett

Tetszett

– elektromos vezetés, hatótáv

– menetdinamika, vezethetőség

– tesztfogyasztás

Nem tetszett

– vételár

– szűk utastér és csomagtartó

– körkilátás, nem áttekinthető

Összegzés

A hipermodern technika egyelőre nagyon drága, így nem érdemes megtérülést számolni. Ha hozzávesszük a képlethez, hogy a hálózati áram javarészt atomerőműből és széntüzelésű erőműből származik, az akkumulátorok újrahasznosítása pedig nyögvenyelős, még nehezebb az Ampera megítélése.



– elektromos vezetés, hatótáv

– menetdinamika, vezethetőség

– tesztfogyasztás

Nem tetszett

– vételár

– szűk utastér és csomagtartó

– körkilátás, nem áttekinthető

Összegzés

A hipermodern technika egyelőre nagyon drága, így nem érdemes megtérülést számolni. Ha hozzávesszük a képlethez, hogy a hálózati áram javarészt atomerőműből és széntüzelésű erőműből származik, az akkumulátorok újrahasznosítása pedig nyögvenyelős, még nehezebb az Ampera megítélése. Opel Ampera VILLANYMOTOR Max. teljesítménye: 111 kW (150 LE)

Max. forgatónyomaték: 370 Nm

AKKUMULÁTOR 16 kWh, 288 cella, vízhűtésű lítiumion

HATÓTÁVNÖVELŐ BENZINMOTOR

Összlökettérfogat: 1398 cm3

Hengerek/szelepek: S4/16

Max. teljesítmény: 63 kW (86 LE) 4800/min

max. forgatónyomaték: 130 Nm 4250/min

Hosszúság/szélesség/magasság: 4498/1787/1439 mm

Tengelytáv: 2685 mm

Fordulókör: 11,0 m

Saját tömeg/teherbírás: 1732/268 kg

Csomagtér: 310/1005 l

Üzemanyagtank: 35,2 l

Gyorsulás 0–100 km/h: kb. 10,0 s

Maximális sebesség: 161 km/h

Áramfogyasztás: kb. 16 kWh/ 100 km

Üzemanyag-fogyasztás: kb. 1,2 l/100 km

Tesztfogyasztás: 2,8 l/100 km

CO2-kibocsátás: kb. 27 g/km-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.