Tizenöt éves pályafutásom alatt egyetlen autó sem váltott ki akkora érdeklődést az emberekből, mint az Ampera. Persze a futurisztikusan vagány formaterv már önmagában is komoly feltűnést kelt, de a figyelem ezúttal sokkal inkább a jövőbe mutató technikának szól – mintha éreznék, hogy ez a változás előszele. Az Ampera ugyanis a hibridek legfejlettebb, úgynevezett hatótávnövelős (range-extender) evolúciója. Itt már a villanymotorra osztották a főszerepet, a kiegészítő benzinmotor alapvetően áramtermelésre szolgál, és kizárólag szükségesetben (például lemerült akkunál, padlógázos gyorsítás vagy hegymenet) vesz részt a hajtásban. Komplikáltan hangzik, de a vezetőnek éppen annyi dolga van, mint egy fokozatmentes automatával felszerelt kocsiban – az első kerekek hajtása bonyolult kettős bolygóművön és elektromos kuplungokon keresztül történik. A gyakorlatban a legapróbb megtorpanás nélkül, kifejezetten fickósan gyorsít, és előzési rugalmassága is megnyerő. Mivel a villanymotor 370 Nm-es nyomatéka azonnal és folyamatosan jelen van, a 150 lóerőnél sokkal acélosabbnak, a 10 másodperc körüli százas sprintnél pedig sokkal fürgébbnek érezni az Amperát. A hagyományos vezetési élményhez képest a legnagyobb különbség, hogy motorhang nélkül, szinte néma csendben hasítunk, városi forgalomban csupán a gumik gördülési zaja hallatszik. Úgyhogy fokozottan kell figyelni a gyalogosokra, biciklisekre, madarakra, kutyákra, macskákra – egyébként külön gyalogosduda is van. Már csak azért is, mert a vaskos tetőoszlopok és a magasra húzott farrész miatt meglehetősen korlátozott a körkilátás. Ezt leszámítva remekül manőverezhető a kocsi, kormányzása közvetlen és pontos, jól fogja az utat, stabilan fordul, a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés ellenére pedig még a rugózása is rendben van.
Hétköznap az amperások mintapéldánya és a környezetvédők szuperhőse voltam. A 16 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor 230 voltos hálózatról 16 Amperrel 4, míg 10 Amperrel 8 óra alatt tölthető fel. A lényeg azonban, hogy a szerkesztőség és a külvárosi kis lakás közötti ingázás, illetve az ügyes-bajos dolgok intézése közepette mindig belefértem a „villanyos” hatótávba: vezetési stílusomtól, az elektromos fogyasztók használatától, az időjárási és domborzati viszonyoktól függően az Opel 40–80 kilométert tud megtenni elektromos autóként, zéró károsanyag-kibocsátással. Ilyenkor hozzávetőleg 16 kWh/100 km fogyasztással számolhatunk, ami a legutóbbi áramszámlámból kiindulva körülbelül 800 forintot taksál.
Aztán hétvégén, hosszabb távon, családi autóként is kipróbáltuk az Amperát. A négyszemélyes utastér széltében kissé passzentos és fejtérben szűkös, a csomagtartó pedig kisautósan szerény, de legalább bővíthető. Főleg a vételár tükrében olcsó az ajtók és a középkonzol műanyag burkolata, a hátsó ülések közötti tépőzáras tároló és a csomagtér takaróhálója. A mozgalmas képernyők és a rosszul tagolt középkonzol miatt körülményes a műszerfal áttekintése.
– elektromos vezetés, hatótáv
– menetdinamika, vezethetőség
– tesztfogyasztás
Nem tetszett
– vételár
– szűk utastér és csomagtartó
– körkilátás, nem áttekinthető
Összegzés
A hipermodern technika egyelőre nagyon drága, így nem érdemes megtérülést számolni. Ha hozzávesszük a képlethez, hogy a hálózati áram javarészt atomerőműből és széntüzelésű erőműből származik, az akkumulátorok újrahasznosítása pedig nyögvenyelős, még nehezebb az Ampera megítélése.
– elektromos vezetés, hatótáv
– menetdinamika, vezethetőség
– tesztfogyasztás
Nem tetszett
– vételár
– szűk utastér és csomagtartó
– körkilátás, nem áttekinthető
Összegzés
A hipermodern technika egyelőre nagyon drága, így nem érdemes megtérülést számolni. Ha hozzávesszük a képlethez, hogy a hálózati áram javarészt atomerőműből és széntüzelésű erőműből származik, az akkumulátorok újrahasznosítása pedig nyögvenyelős, még nehezebb az Ampera megítélése. Opel Ampera VILLANYMOTOR Max. teljesítménye: 111 kW (150 LE)
Max. forgatónyomaték: 370 Nm
AKKUMULÁTOR 16 kWh, 288 cella, vízhűtésű lítiumion
HATÓTÁVNÖVELŐ BENZINMOTOR
Összlökettérfogat: 1398 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 63 kW (86 LE) 4800/min
max. forgatónyomaték: 130 Nm 4250/min
Hosszúság/szélesség/magasság: 4498/1787/1439 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Fordulókör: 11,0 m
Saját tömeg/teherbírás: 1732/268 kg
Csomagtér: 310/1005 l
Üzemanyagtank: 35,2 l
Gyorsulás 0–100 km/h: kb. 10,0 s
Maximális sebesség: 161 km/h
Áramfogyasztás: kb. 16 kWh/ 100 km
Üzemanyag-fogyasztás: kb. 1,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 2,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: kb. 27 g/km-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.