A Levegő Munkacsoportnak 23 éve hangoztatott álláspontja, hogy az ország minden útján kilométer- és szennyezésarányos útdíjat kell szedni – mondta lapunknak Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse. Semmivel se kelljen kevesebbet fizetniük a kisebb, például a mátrai kőbányákhoz vezető, esetenként számozatlan utakon, mint az autópályákon. Mert minél alacsonyabb rendű egy út, annál nagyobb kárt okozhatnak benne a tehergépkocsik, de nemcsak az útban, hanem veszélyeztetik sok település lakóinak nyugalmát, egészségét is.
Az úthasználat mérése is megoldható az ország minden útján, a településeken belül is. Ehhez be kell szerelni a tehergépkocsikba egy GPS-vevős kis számítógépet, melyben ott van a térkép minden útszakasz árával, és a program, mely a megtett utat ráméri a térképre, és útszakaszonként kiszámítja, majd összeadogatja a fizetnivalót. Az összeget aztán a számítógép hetente, havonta telefonon bediktálja a központnak, és már készülhet is a számla. A készülék ára 100–150 euró között van, és folyamatosan csökken. Még csak beszereltetni sem kell, csak csatlakoztatni a szivargyújtóhoz, és fölerősíteni valahova a vezetőfülkében.
A Levegő Munkacsoport szerint az útdíj bevezetése azért is fontos, mert általa ésszerűbbé válhat a közlekedés, javulhat a nemzetgazdaság versenyképessége, és nem utolsósorban ellenszere lehet a kínzó forráshiánynak, ami miatt a nemzeti közlekedési infrastruktúra évről évre romlik, és százmilliárdokat veszít értékéből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.