Új korszak az LNG-termelésben
Manapság azonban egyre több lelőhelyre bukkannak a vállalatok a tengerfenék alatt, ez pedig felsrófolja a termelés költségeit. Az első LNG-üzemet Algériában építette a Shell, a Camelhez hasonló szárazföldi egység telepítése ma legalább 20 milliárd dollárba kerül. Egy vízi terminál, azaz FLNG (floating liquified natural gas plant) megépítésével nagyjából 50 százalékkal kevesebb nyersanyagot használnak fel, mint egy szárazföldihez – mondja Neil Gilmour, a Shell FLNG főigazgatója. A költséghatékonyság növelése hozzásegíti a vállalatot és Ausztráliát ahhoz, hogy felvegye a versenyt a világ vezető LNG-exportőrével, Katarral.
A Prelude termelőhajó befejezése után még három másik úszó egység építése következik az angol–holland vállalat tervei szerint. A Prelude 2017-ben kezdheti termelését. Évente 3,6 millió tonna cseppfolyósított gázt tud majd előállítani, és 1,3 millió tonna gázkondenzátumot. „Az építés költsége 10,8–12,6 milliárd dollár között lesz, de a következő három hajó már olcsóbb lesz a technológia fejlődésének köszönhetően” – mondja Gilmour. A termelési költség egymillió tonnánként 3–3,5 milliárd dollár lesz. Összehasonlításképpen a Bloomberg összefoglalója a japán Inpex uszályát említi, amely 34 milliárd dollárba kerül, és a működtetése is több mint 4 milliárd dollárba kerül egymillió tonnánként.
Az előrejelzések szerint az LNG iránti kereslet 2025-ig több mint duplájára nő, nagyjából évi 460 millió tonnára. Tavaly 331 milliárd köbméter ilyen gáz talált gazdára. Bár e hajókról a termelésnek csak a 3 százaléka származik, a költségmegtakarítás és a mobilitás miatt kétségtelenül ezeké a jövő.
Kiélezett verseny
A verseny az úszó LNG-üzemek picán is éles: a malajziai Petronas 2015-től helyezi üzembe létesítményét, az észak-amerikai ConocoPhillips pedig már vízre is bocsátotta első hajóját. A francia GdF Suez és a PTTEP- csoport is hasonló tervet sző, bár előbbi csak 2014 végén hozza meg a végső döntést. A brit Woodside is azon gondolkodik, hogy jobban megérné a 45 milliárd dolláros költségű, Ausztrália nyugati partjainál lévő fejlesztésének folytatása helyett inkább egy FLNG-be fektetni.Még számos vállalat lépne hasonló útra, de az biztos, hogy a Shell igen jól időzített és jól választotta meg a Prelude gyártásának körülményeit is, így egy darabig e területen kétségtelenül vezető pozíciót élvezhet.
Még számos vállalat lépne hasonló útra, de az biztos, hogy a Shell igen jól időzített és jól választotta meg a Prelude gyártásának körülményeit is, így egy darabig e területen kétségtelenül vezető pozíciót élvezhet. -->


