Cégvilág

A liberalizáció erősíti a szolgáltatási versenyt

Felértékelődik a választott, saját biztosító szerepe - állítja Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese

- A díjhirdetés liberalizációjával a biztosítók évente akár többször is hirdethetnek díjat. Hogyan hat majd ez a piacra, és érződik-e a hatása már az idei kampányban?

- Már tavaly évvégén is, de az idén még inkább megfigyelhető az, hogy a biztosítók a kötelező mellé egyre több olyan kiegészítő biztosítást kínálnak, ami nem a harmadik félnek, azaz egy ismeretlen autósnak, hanem magának a szerződőnek szolgáltat. Erre a liberalizáció még több lehetőséget ad majd, hiszen év közben is állandósul a verseny: a biztosítók folyamatosan fejlesztik a kiegészítő szolgáltatásaikat, ennek pedig egyértelműen az ügyfelek a nyertesei. Úgy látom egyébként, egyre inkább megdőlni látszik az a szemlélet az autósok részéről, hogy a kötelezőnek csak az ára számít, mert nem nekik szolgáltat. Ez ma már nem így van, mindezt a nemrég elkészült kutatásunk is alátámasztotta: csupán a megkérdezett autósok 11,4 százaléka mondta, hogy kizárólag az ár alapján dönt. Mindez érthető is, hiszen a potenciális károkozó a kötelezővel együtt a maga számára is számos szolgáltatást választhat. Határozottan az a véleményem, az árverseny mellé egyre inkább belép a szolgáltatási verseny, ami egy egészségesebb, érték alapú, tudatos biztosításválasztást tesz lehetővé.

- Az, hogy a kötelező a saját ügyfélnek is szolgáltat, Európában igen elterjedt, legutóbbi hírek szerint januártól Romániában is bevezetik például a direkt kárrendezés törvényi lehetőségét. Hogy látja, erre nálunk is sor kerülhet?

- Remélhetőleg igen, hiszen ez minden érintettnek érdeke lenne. A direkt kárrendezés azt jelenti, hogy az ütközésben vétlen fél is a saját választott biztosítójával rendeztetheti a kárát, függetlenül attól, a károkozónak kinél van a kötelezője, a biztosítók pedig utóbb átalánydíjak alapján számolnak el egymással. A Generali jelenleg is nyújt úgynevezett aktív kárrendezést, vagyis azon, az ütközésben vétlen autósok számára, akiknek a kötelezője és a cascója is nálunk van, kérésükre mi magunk rendezzük a kárt, majd utólag elszámolunk a károkozó kötelező biztosítójával. Ez a gyors anyagi kártalanítás mellett kényelmes ügyintézést nyújt, és mindezt olyan biztosítóval, akiben az ügyfél megbízik, hiszen maga választotta azt a szolgáltatásai alapján. Így az autósok érdekeltté válnak abban, hogy a legjobb szolgáltatást válasszák maguknak, és nem „zsákbamacska”, hogy baj esetén ki és hogyan rendezi majd a kárát. Meggyőződésem, hogy a díjhirdetés liberalizációja és a saját ügyfélnek szolgáltató kiegészítők térnyerése az első lépés azon az úton, ami elvezethet a direkt kárrendezéshez, természetesen a kellő törvényi szabályozás mellett. A Generali erre készen áll.

- Európában számos országban – például Belgiumban, Olaszországban, Spanyolországban vagy Görögországban – a törvények már lehetővé teszik a direkt kárrendezést. Mik a tapasztalatok ezzel kapcsolatban, és vajon működhet-e ez hazánkban is?

- Az európai mentalitás és kultúra sajátja, hogy döntési szabadságot ad polgárainak többek között annak megválasztásában, hogy melyik biztosító rendezze a kárát, ha vétlenül ütközik autóstársával.  Véleményem szerint hazánkban is kívánatos lenne, hogy nem csak a díjak, hanem a hozzájuk kötődő szolgáltatások is megmérettessenek, és az autós ez alapján dönthesse el, melyik biztosítóban bízik. Európában egyébként az autósok egyre inkább egy csomagban kötnek gépjármű biztosítást: Spanyolországban például már alig adnak el önállóan kötelező biztosítást, míg a legtöbb országban a kötelezők több mint felét olyan kiegészítő biztosítással adják el, ami a szerződő félnek nyújt szolgáltatást.

- Magyarországon továbbra is a régióban a legalacsonyabbak a kötelező díjak. Ön szerint ez a tendencia milyen irányt vesz a jövőben, és az árverseny mellett mennyire tud teret nyerni egy szolgáltatási verseny is a biztosítók között?

- További lényegi árcsökkentés racionális megfontolások alapján már nem tehető. Ugyanakkor úgy látom, hogy éppen a relatíve alacsony kötelező díjak miatt egyre több autósnak lehet jó megoldás, ha a kötelezője mellé párezer forintért olyan kiegészítőket is vásárol, ami ütközés esetén neki szolgáltat.  Ha valaki magának választ biztosítást, tapasztalatunk szerint az ár mellett a szolgáltatás tartalmát is alaposan megnézi, ráadásul egy ilyen döntésben az ügyfelek még inkább támaszkodnak a személyes tanácsadóra. Ezzel tehát felértékelődik a választott, saját biztosító szerepe, és előtérbe kerül a biztosítóba vetett bizalom, annak megbízhatósága és elérhetősége. Optimista vagyok, mert a Generalinak jó esélyei vannak egy szolgáltatás alapú versenyben, hiszen amikor fontos a minőség, a biztosító rendre a legjobbak között van. Ebben a Generali már bizonyított: akinek már volt tapasztalata velünk, szívesen választja biztosítónkat: a tavalyi kampányidőszakban például az új autóbiztosítások 65 százalékát meglevő ügyfeleink számára kötöttük. Az ügyfeleink értékelik, hogy több évtizedes tapasztalatunknak és nemzetközi hátterünknek köszönhetően az élen járunk a termékfejlesztésben és az innovációban, hogy újabb és újabb személyre szabott szolgáltatásokkal adjunk választ a változó ügyfél igényekre.

liberalizáció biztosítók
Kapcsolódó cikkek